Zegt men ook niet intellectuelenwijze de mortuis nil nisi bene
en trekt men geen ernstig gelaat? Zo ook hier tijdens het laatste
afscheid van de man die in De Krijtberg als een markante persoonlijkheid
heeft gegolden. Dat betekent voor wie het gelove…
De zoon Dreumesen is er
nimmer bij geweest hoe zijn vader Joop in de koffiekamer elke zondag,
jaar in jaar uit met zijn zelfvoldaan maangezicht zat te raaskallen over
alle mogelijke onderwerpen van de wereld en de hemel die hij maar uit
zijn rugzak kon trekken, met als voorliefde het noemen van titels van
zware boeken, het noemen van het aantal te lezen pagina’s per dag, met
hogere stem vermelden van het totaal aantal bladzijden, met als summum
het op de hoogste toon zingen van het driecijferig nummer van de pagina
waar hij gebleven is. Dan grijnsde de man en wachtte af tot de
toehoorders van hun verbijstering waren bekomen.
Over intellectualiteit
gesproken, de man bezat niet meer dan het diploma Lager Onderwijs en
heeft aanvankelijk als havenarbeider gewerkt, dit te uwer
geruststelling. Bang om opgeroepen te worden, dit veronderstel ik als
motivering, voor de Arbeitseinsatz
meldde hij zich aan de poort van de Achelse Kluis tegen de Belgische
grens alwaar in vroegere jaren geestelijken die over de schreef gegaan
zijn hun boetetijd moesten doorbrengen. Vandaar het klooster van strenge
regiem dat geleek op dat van een Duits concentratiekamp, zij het met onbevoegde leraren. Voor de beoefening van het geloof moet je wel wat opzij zetten!
Echter is de vermelding vanaf zijn 17e tot en met zijn 25e
vermoedelijk overdreven, wellicht gelogen, ikzelf heb hem nooit ofte
nimmer over zo een ontzettend lange periode horen uiten al is het maar
dat de voornoemde op de persoon gerichte
tucht hem niet behaagde. Ik geloof veeleer dat hij vanaf 1942 in Duitse
omgeving gewerkt heeft en wel zware arbeid verricht heeft waaraan hij
zijn invaliditeit heeft overgehouden. Hij staat echter niet in de geraadpleegde lijst van de Arbeitseinsatz, maar wellicht geldt die alleen voor Amsterdammers. Dit verklaart in elk geval ook
zijn opgedane kennis van de Duitse taal. Zijn beetje Latijn kan hij
welzeker amateuristisch in het klooster geleerd hebben aangezien de
Roomskatholieke Kerk toen nog door en door latinistisch was ingesteld. Hijzelf heeft nimmer blijk gegeven van een actieve
kennis van het Latijn, noch van de Duitse taal maar daarover later
meer. Ter vergelijking durf ik te stellen dat de competentie van leraren
op een klooster zeker in het niet zinkt bij die van Duitse
legerofficieren!
Het was medio
negentiger, zwijmelaar Antoine Bodar (geen Jezuïet!) die op het Ig al
zat te dromen allang uit de Krijtberg was vertokken, dat ik deze kerk
met de Latijnse Hoogmis ging frequenteren. Ik was bang gezien te worden,
bang mijn stem te laten horen en bang te staan. Na afloop van de
heilige Mis begaf ik mij op uitnodiging naar de koffiekamer en werd door
een glimlachende man op mijn gemak gesteld. Hij heeft mij veel verteld
en dat bleef zo in de loop der jaren. Ik zelf onthield mij
wijselijkerwijs van het uiten van kritiek op zijn persoon.
Wat is nu eigenlijk intellectualiteit?
Je kunt de naam van de
schrijver noemen, zijn persoon toelichten van afkomst, opleiding en
werk. De werken indelen in vroeg, gerijpt en laat. De tijd waarin
beschrijven en de plaats die hij daar inneemt. Een boek uitkiezen en
een idee geven van de inhoud, de receptie op zijn tijdgenoten, de
beoordeling in later jaren. Eerst dan mag je kritiek leveren met de ogen
van nu. Eerbied voor een schrijver staat voorop, hij heeft die
prestatie geleverd wat waardering vereist.
Een geheel van deze
tijd in een visie verwerken en deze uitdragen te woord en geschrift
bepalen de intellectualiteit van de criticus.
En daar kan ik tenslotte de Close Reading aan toevoegen in welke literaire analyse ik weliswaar gelezen heb doch geen beoefening heb verricht.
De presentatie van zijn intellectuele vermogens is vooraf te stellen miserabel geweest.
Hij begon met diep
ademhalen en een zin uit te spreken die de aandacht van de toehoorders
aan tafel dient te trekken. De tweede zin volgt hierop met tenslotte,
wat betekent een heimelijke afsluiting de derde en laatste zin. Dan
eindigt zijn verhaal ondanks het feit dat er tientallen zinnen op zullen
volgen.
Wat is nu de truc?
Dat is drie zinnen poneren om te (laten) veronderstellen verstand te hebben van het aangeboorde onderwerp die onderling met elkaar in verband moesten staan. Kan, bij hem dan wel eens maar hoeft niet. De volgende zinnen staan los van de voorgaande en behelzen in feite een nieuw onderwerp maar dit hebben de mensen nooit in de gaten gehad, populair causeur als hij is.
Dat is drie zinnen poneren om te (laten) veronderstellen verstand te hebben van het aangeboorde onderwerp die onderling met elkaar in verband moesten staan. Kan, bij hem dan wel eens maar hoeft niet. De volgende zinnen staan los van de voorgaande en behelzen in feite een nieuw onderwerp maar dit hebben de mensen nooit in de gaten gehad, populair causeur als hij is.
Na de derde zin stopt
hij, moet hij wel stoppen en wacht af hoe ze overgekomen zijn. Hij lokt
reactie uit door een vragende blik of stelt zelfs brutalerwijs een
vraag, tart de toehoorder te reageren met een chicane of zegt zelfs wat
je zou kunnen zeggen, iets wat de neurasthenische Multatuli zo goed beheerst.
Drie zinnen als blijk
van een discursief denken? Het ontbrak hem volkomen aan die
intellectuele capaciteit om de doodeenvoudige reden dat de man nimmer
een degelijke opleiding heeft genoten! Hij is geboren als amateur en is
dit altijd gebleven. Zijn kennisopbouw is te vergelijken met een
vuilnisberg.
Raadpleeg eens wat over Cold reading, hot reading en het politieverhoor!
Raadpleeg eens wat over Cold reading, hot reading en het politieverhoor!
Als hij verder
gesproken is of eerder zijn betoog afbreekt is het zijn boerenslimheid
de tegenstanders te kweken door hem een zin, woordje of jaartalletje te
ontlokken. En dan is hij in zijn nopjes om hen subiet te verslaan want ausgerechnet in die miereneukerige
chicane is hij heer en meester. Gevolg is dat men in de loop der tijd
hem nauwelijks interrumpeert maar hij er voor zorgt dat er interruptie
ontstaat door hemzelf veroorzaakt.
Ik noem dat een rugzak
vol drieledige zinnen, woordjes en getallen, naar believen te sorteren,
want het vermogen tot geheugen had hij wel. Alleen wat heb je daar aan?
Kijk eens naar dit voorbeeld.
Het is dat ik een gewaarschuwd mens ben in de zeventiger v.e. een amateur-filosoof ontmoet te hebben die in modules
dacht. Hoe je die ook samenvoegt, er kwam altijd wel wat interessants
(leuks) uit, daarom heb ik hem immers mijn oor geleend en merkte ik in
de loop van een achttal maanden dat de productie exacterwijs
gelijkluidend was aan de informatie die ik van hem eerder heb gelezen.
Ik vond dit een tragische persoonlijkheid niet in staat geweest te zijn
tot het verrichten van zelfstandig denken waartoe immers de grootste
wijsgeer van de Westerse civilisatie Immanuel Kant voordurend op heeft
aangedrongen!
Nog een voorbeeld. Ik
zag de man luisteren naar een lezing aan de Sint Nicolaas Academie te
Amsterdam. Toen een zeer geleerde heer een bijdrage aan het debat
leverde pikte Dreumesen diens zinnen stuk voor stuk op met een
lichaamsschok, kreun, neergeslagen ogen en grijns, wat betekent dat hij
weliswaar de desbetreffende zin begreep, echter allerminst zeker dat hij
de strekking van het betoog als geheel had kunnen vatten want daartoe
ontbrak het hem aan ratio en verstand.
- Geen vermogen tot het aanwenden van discursief denken, het is als een kind dat uitspraken doet over kernfysica of astronomie. En wat is de wetenschap niet rijk aan methoden al is het maar de statistiek, welk woord is de vonnissen en arresten t.a.v. het strafproces van Lucia de Clercq staat vermeld maar wat niet minder de wiskundige Waarschijnlijkheidsrekening is, zij op grond van deze resultaten veroordeeld is geworden maar wat in later jaren is ontkracht. Niet als gevolg van de wetenschappelijke methode toch louter vanwege de slordige toepassing ervan. Beter dan slordig had trouwens ook niet gekund aangezien het feitenmateriaal op krampachtige wijze is verzameld waarin al een ongewenste subjectiviteit wordt ingeslopen die allicht onwetenschappelijk is. De wetenschap van de Waarschijnlijkheidstheorie blijft boven alle twijfel verheven ook al is de verdachte vrouw door het Gerechtshof te Arnhem uiteindelijk vrijgesproken. (Ik zelf zie dat zo dat zij een “restverdenking” behoudt.)
- Geen vermogen dus een gedachte behoorlijk op schrift te zetten. De eerste zoon had het wel over zijn schrijven maar dit werd niet getoond; hoe pikant zou het verstrekken van een florilegium uit zijn geschriften wel zijn geweest! Vader Joop is toch zo knap? Eens toonde hij dan daadwerkelijk zijn geschrift: met de ouderwetse schrijfmachine getypt op een gelinieerd schoolschriftvelletje, links boven begonnen en zonder nieuwe zin, zelfs zonder alinea rechts onder beëindigd. Als dit geen debiliteit is?
Zo spreken, praten,
converseren en gaarne discussiëren op pietepeuterige onderdelen is zijn
denken ten voeten uit en geeft hiermee klaar te kennen een bord voor
zijn kop te hebben. Een namaakpriester ten voeten uit!
- Dan zijn valse trots geleerden van naam na afloop hunner lezing te hebben aangesproken niet zozeer op een ontvouwde (wel discursieve) gedachtevoering, een zin, doch op een woordje. Hij kan dat want een lezing zelve geven is hem uiteraard der zaak niet vergund. Van de tien voorbeelden die hij in loop der tijd heeft gegeven hebben zeven niet gereageerd, twee knikten en maar een verontschuldigde zich onder dankzegging onnauwkeurig te zijn geweest. Dit verhaal heeft hij vaak verteld om zijn “intellectualiteit” te bewijzen. Ik heb dit niet bestreden.
Waarom doe ik dit niet?
Ik
vind de opbouw van mijn intellectuele kennis een persoonlijke schat die
ik niet voor de zwijnen werp. Ik discussieer niet met dommen voorzien
van een Lagere School-opleiding. Ik houd niet van strijden met als
overduidelijk doel de verwarring alleen maar groter te maken en dat
aldus de infantiele chicane alleen maar toeneemt zodat de man met triomf
kan zeggen een debat gewonnen te hebben. De domme spreekt en spreekt
altijd, zal altijd spreken maar zijn zwijgen was louter bedoeld voer
voor zijn neus te krijgen om te kunnen voortgaan zonder dat het
onvermogen van discursiviteit opvalt. Je kan trivialerwijs stellen dat
hij nooit iets inhoudelijks gezegd heeft!
Het roomskatholieke
geloof is in de man heus niet doordacht maar wel sterk aanwezig geweest.
Alleen is het ‘n geloof zonder basis, een vertrouwen op een valse
zekerheid. Die zocht hij bij geleerden van grote naam en faam als prof.
Dr. Mag. J.P.M. van der Ploeg O.P. (te Nijmegen, + 2004) die de
ultra-orthodoxe vleugel van de Kerk vertegenwoordigde maar in feite aan
de zijlijn stond, zelfs bijbelserwijs een roepende in de woestijn is
geweest. Ook ik heb Van der Ploeg gekend en veel van hem gelezen als ook
zijn secretaris (+) die diens geschriften uitgegeven heeft. Hier is
sprake van een verbluffende intellectualiteit met dien verstande dat hij
een levend fossiel is geworden. Tragisch maar waar, tempus fugit en retrogradeert niet.
Zijn kritiek op levende
in de roomskatholieke gemeenschap is altijd bitter geweest. Niemand
deugt, van hier tot in het Vaticaan. Hij wist van obscure bewegingen
binnen de Kerk die een paus verketteren, die hele groepen pausen als
satanisch veroordelen. Als startpunt is dan de paus van de
Contrareformatie nog net goed. Het modernisme (vanaf medio/eind 19e eeuw) verafschuwde hij en hij wist vlot uitwendig te citeren uit de encycliek Pascendi
van 1906 waarin de onafzienbare rijen (literair te waarderen en dan nog
in de coniunctivus) banvloeken staan voor diegenen die afwijkende
gedachten voorstaan. Tevergeefs zoals blijkt uit de geschiedenis van de
Kerk. Dan is hij dus zo ouderwets dat je hartelijk kan lachen en dat de
huidige als ook de gestorven kerkelijke medewerkers dit moeten gevoeld
en geweten hebben om de man noodgedwongen te mijden teneinde conflict te
voorkomen. Hier hebben we voornoemde bedreiging die van hem uitging. Hoe conservatiever hoe minder jonge mensen zich geroepen voelen ter kerke te gaan.
Het is de huidige paus
geweest die voor een jongerencongres te Keulen zich uitliet tegen
homoseksualiteit te zijn (ik onthoud mij nu even van mening, zie mijn
essay over De Valse Postulaten van de Homobeweging)
maar geen woord uitsprak over de voorhuwelijkse geslachtsgemeenschap.
Kon hij ook niet, wetend dat vele duizenden jonkies niet eens een
hotelletje hadden en noodgedwongen samen in de slaapzak op het enorme
manifestatieterrein moesten overnachten… Had hij ze daarom moeten verjagen?
Dreumesen kon niet
zonder gezag in wiens schaduw hij zich kon stellen om zich veilig te
voelen. Hier hebben wij al een Sartriaanse analyse dat het geloof een
valse zekerheid biedt waar de foetus echt niet om gevraagd heeft. De
Heilige Boeken worden je opgedrongen, je door de strot gejaagd om ze op
volwassen leeftijd uit te kotsen en je bevrijd te voelen. Hij was nog
net te ontwikkeld om slaafs te zijn.
Zo belandden wij op het
sacrament van de biecht, voor hem een sacrale gebeurtenis. Hij sprak
hier met mij veel over, ik mag niet alles zeggen, het is te intiem en ik
moet ook zijn diepste menselijke wezen respecteren. Maar denk nu toch
eens in, zo een religieuze intimiteit te begaan met/bij diegene in het
priesterambt die je toch niet respecteert om
zijn intellectuele vermogens! Voor mij zou dit een dilemma zijn, ik
vermoed voor hem ook. Ik geloof dat hij zich ad locum ingehouden heeft
kritiek te leveren om uitsluitend gebruik te maken van de bevoegdheid
den geestelijken gegeven. Dan ontstaat pijnlijkerwijs een routine die
toch een slaafsheid aan de dag legt. Het is dit punt dat ik stel wat hij
nooit overwonnen heeft, wel fundamentele kritiek maar niet een
fundamentele afwijzing. De existentiële angst par excellence, volgens
Sartre: zonder kerk is hij niets meer!
Zovele jaren in de
Krijtberg en opeens… was hij weg zonder ook maar enig afscheid. Hij ging
nog een aantal malen naar de Onze Lieve Vrouwe Kerk aan de
Keizersgracht, een bolwerk van de ultraconservatieve Opus Dei, met
doelstelling de wereld te christianiseren en biechtte aldaar. Ik zocht
hem eens op, genoot wel van de Heilige Mis, dat wel, sprak hem na afloop
waar hij ook over de biecht sprak. Zo een vertrouwen zich tegenover mij
te uiten heeft hij in mij wel gehad! Ook hier was de biecht duidelijk
een routine. Het was de enige zekerheid voor zijn hele existentie. Hij
zou door medische ingrepen niet meer in staat zijn naar Amsterdam af te
reizen en bleef dus gekluisterd aan zijn woonplaats met een
Nederlandstalige en soms zijn zo verafschuwde œcumenische mis.
AMSTERDAM
26 juni 2010
Hoe goed hij ook geweest, toch heeft zijn amateuristische dommenpraat de Kerk verpest.
BeantwoordenVerwijderenIn het katholieke milieu waren boeken niet gewenst, natuurlijk, de schapen mogen niet teveel weten willen ze niet weglopen. Eerst paus Pius XII annuleerde dit verbod, stelt Huub Mous in zijn weblog De Roomse afkeer van het boek (30-6-2019).
BeantwoordenVerwijderenEchter had ons verzekeringsmannetje een formidabele kast met boeken, niet gek voor een ongeschoolde. Hij kon er nog heel wat verkopen aan een theologisch antiquariaat aan een gracht. Maar helaas, zonder een basis bereik je toch niets dan alleen lezen en dazen...
Ja, het was antiquariaat Kirchner aan de Leliegracht 36, bepaald slim geweest die te paaien.
VerwijderenFait de pièces et de morceaux, disparate.
BeantwoordenVerwijderenToepasselijk.
In het NT komt de naam Jezus 923x voor. Dreum kende dit getal uit zijn hoofd.
BeantwoordenVerwijderenHij weet van de Tridentijnse mis en Una Voce, bekent (in het geheim) lid te zijn. Immers de Ver. v. Lat. Liturgie heeft ruzie gehad met UV!
BeantwoordenVerwijderenDaarom geldt silentium.
Niet erg eens met de veranderingen: veel gesjoemel met teksten tijdens Vaticanum II, een pastoraal concilie dus en géén dwingend voorschrift, géén veroordeling uitgesproken tegen Vrijmetselarij en Communisme.
Blijft paus Pius XII trouw.
Doel Vat. II was: de Kerk naar de wereld brengen maar men heeft de wereld de Kerk ingebracht!
Tel. 1-8-1997
Teun wist kritiek af te weren met krachtige stem "De kerk...", alsof hij de kerk is...
BeantwoordenVerwijderenWel boven zijn macht.
En hij gedroeg zich als een functionaris, zeg priester als het niet waar is.
Een domme die veel leest wordt nog dommer.
BeantwoordenVerwijderenHij las altijd in het oude (dat is herkenning) maar dan komt het nieuwe niet aan.
BeantwoordenVerwijderenDan praat hij met uitwendig geleerde woorden, zinnen, jaartallen en namen.
Dan ook nog plechtig praten alsof hij de Kerk is.
BeantwoordenVerwijderen