maandag 11 maart 2019

VolkerRail tovert 600 meter spoorbaan a/d Buitenveldertselaan

Al weken voorbereiding: de veiligheidshekken worden verwijderd en tijdelijke aangelegd. Dat was ooit nodig aangezien in de 90er maar liefst zestien doden gevallen zijn door onvoorzichtig oversteken.


Noodhek Buitenveldertslaan

De bomenwaren al eerder gerooid en de bewoners daarover ingelicht.

 
Gerooide bomen Buitenveldertselaan
 
Vrijdagmiddag 8 maart 2019 is de horde werkers in 3-ploegendienst begonnen de oude spoorbaan in een mum van tijd te slopen. Al die oude spoorrail werd als cake in stukjes gesneden, de betonnen bielsen afgevoerd en de rijweg uitgediept, Naar verluidt worden de gebroken natuursteentjes hergebruikt. Dan zien we de 600 meter rijsleuf vanaf de De Boelelaan tot aan de brug over het Gijsbrecht van Aemstelpark.
Allereerst werd de nieuwe muur aangelegd voor het nieuwe (lage) perron Arent Janszoon Ernststraat. In de zandchaos verscheen deze muur als een mathematische rechte lijn!


Nieuwe perronmuur Buitenveldertselaan

Dan komen vele uren de tonnen aanvoer van de natuursteentjes die op een strategische plaats worden gestort en d.m.v. twee grote shovels worden verdeeld over de rijsleuf. Het egaliseren is een langdurig werk dat per werkvak van 100 à 200 meter wordt uitgevoerd. Ten slotte is er een apparaat dat de steentjes nog verder indrukt en draagbed waterpas maakt. Het lawaai is oorverdovend.
Het is een genot te zien hoe bedreven die shovelers zijn: ze draaien in alle richtingen, wippen op en rijden soms zo scheef dat je je afvraagt waarom de machine niet omkiepert. Eigenlijk dansen de apparaten! Zo is te verklaren dat ik door de opzichter en bewaking vier maal ben verjaagd teneinde mij spectator zijn veiligheid te waarborgen. Dan worden de reeds eerder aangevoerde bielsen gelegd en de spoorrail erop gehesen. Om deze pasklaar te maken wordt de rails afgetekend, doorgezaagd en met een apart apparaat aaneen gelast.
Maar tegenover de campus werden bielsen geplaatst van een dikkere kwaliteit. Hier kwam een spoorwissel van een ongelofelijk ingewikkelde constructie! Het passen en lassen duurde wel een dag! En de ploeg van zo'n dertig man was daar geheel mee bezig. Ik hoorde geen commando's, het scheen dat ieder precies weet wat te doen.
Ondertussen zijn er holle buizen voor elektriciteitsdraden die later worden begraven.
Als een honderd meter klaar is gaat een railwagen de bovenleiding vernieuwen.


Stoptrein, vervoerd op een 11-asser

 
De railafstand van 1435 mm wordt met een elektronisch apparaat gecontroleerd.
Ten slotte komt de stoptrein die de steentjes nog beter samendrukt. Dit apparaat heb ik eerder al eens bekeken en ben verbluft over de constructie. Zijn lawaai is zwaar.

Er komt om 00u een harde donderslag en een bliksem.
Maandagmorgen de 11e maart om 02u was het werk al geklaard en moesten alleen nog puinhopen worden afgevoerd. De bewoners konden eindelijk slapen.

Alle hulde voor zo een teamgeest!



Vernieuwing Amstelveenlijn