Lezing door drs. Martie Dieperink (geb. 1943) op 19 april 1997
Voor de St-Nicolaasacademie te Amsterdam
“Een pijnlijke zaak” is de
verzuchting waarmee Martie haar lezing begint. Niet de Katholieke
Bijbelstichting (KBS) maar de Heilige Geest is het hoofd voor de kerk. Hier is
nu de Willibrordvertaling verschenen (na de Canisius die wij in onze jeugd
bezaten en ik van Toon
Bongers een prachtig exemplaar gekregen heb). Alleen bisschop Bomers was
tegen. Martie heeft recensies gelezen en ze is zich doodgeschrokken. Natuurlijk
ook die van Prof. Jan van der Ploeg die (tot zijn laatste snik) fel van leer
trekt.
Het fraaie is dat kardinaal Simonis als in België kardinaal Daneels hebben ondertekend! Martie stelt dat Simonis bedrogen is geworden…
Geen leerstelligheden in de nieuwe teksten, dit was een vooropgezette
bedoeling. Is het dogma dan een (psychische) belasting? Dan zijn er
modernistische ideeën (Martie’s woord) ingeslopen! Wat is die ideologie dan?
Een duidelijk antwoord: vrijzinnig
protestantisme! Zelf is Martie orthodox.
Martie stelt het 2e Œcumenisch Vaticaans Concilie
naast/tegenover het orthodox protestantisme.
1. De Bijbel is niet slechts menselijk doch bezit
de inspiratie van de Heilige Geest, het Woord van God in het Oude Testament en
het Nieuwe Testament. Het is heilig en canoniek.
2. Gods Openbaring gaat het menselijk verstand te
boven. Nu is wetenschap best mogelijk (hoor) maar de Bijbel alleen wetenschappelijk bekijken als (voorwaardelijk)
het verstand is verlicht door het geloof. Het verstand is niet autonoom want
het verstand staat onder de geopenbaarde Waarheid. (Toevoeging van mij: Spinoza
postuleerde de autonomie van het verstand met als navolger Prof Leo Polak.)
Wetenschap is intellectueel, een breuk met traditie. Niet alleen de 40
fouten maar het gehele grondprincipe is foutief. Interpretatie kàn persoonlijk zijn. Maar dan heeft
ieder zijn eigen theologie! Martie noemt Luther, Calvijn en Zwingli. Verlichting:
Bijbel anders bekijken. Spinoza stelt de niet-transcendente God, het Oude
Testament anders gelezen. De Pentateuch van Mozes is Gods openbaring. Spinoza
zegt: Mozes schreef deze niet, de mensen waren nog zo primitief. Dit standpunt
is achterhaald: we zeggen nu wel
geïnspireerd door God. Moderne Bijbelwetenschap is louter hypothese. Mundus
vult decipi, ergo decipiatur. Maar de ideeën zijn verspreid en deze zijn
hardnekkig.
Het
Nieuwe Testament: Lessing, een vrijmetselaar. (Toevoeging van mij: hier begint het
liberale protestantisme, een prachtige serie uitzendingen Stationen des liberalen Protestantismus
2015 en 2017 op de Deutschlandfunk, ook over Troeltsch, Tillich, Von Harnack,
Schleiermacher en Bultmann.)
Het
NT is menselijk. Overdenkingen uit later tijd, dus verdraaiingen. Het wordt
menselijke theologie. De vrijzinnigheid is ontstaan, op zich wel eerlijk. Maar
Opstanding is fantasie. Schillebeeckx zegt het ook maar anders.
Nico
Terlinde: Opstanding is louter herdenking, een moderne trend. Bultmann
ontmythologiseerde de Bijbel: alle bovennatuurlijke is mythe te denken aan de
Trinitas, de godheid van Jezus, de onbevlekte ontvangenis, de wonderen, de
inspiratie van de H. Geest en de profetieën.
Allen
spreken over God is menselijk, zegt men nu. Niemand heeft ooit God gezien
(Toevoeging: Denk hier aan de grappige interpolatie van de Joden in Oscar Wilde’s
Salome). De enig geboren zoon…, deze zinnen van Martie heb ik niet verstaan.
Schiller,
drs. Lucas Grollenberg O.P. (1916-1997, leerling van) evenzo progressieven.
Ellen
van Wolde gelooft niet (meer) in de zondenval. Landelijke bekendheid van haar licht-/donkerscheiding
OT uit 2009. Maar goed dat Eva (de appel) heeft gegeten zodat de evolutie kon
beginnen!
Je
moet altijd iemands proefschrift lezen om de schrijver te leren kennen. Zo deed
ik ook.
Wim
Weren (Tilburg U) is zelfs marxist geworden. En deze gaat een herziening
leiden?
Zelf
bekent Martie in de 60er ook progressief geworden te zijn maar ze is
ervan teruggekomen.
Nu:
half-nomadisch, cultuurgebonden uitdrukkingen, de wijze van verwoording, all zu menschlich dus. Wij zeggen:
openbaring, dóór mensen heen, Jezus is God en
mens, Bijbel is Gods woord en mens.
Acht
Meibeweging: ook zo modern, cultuurgeboden, natuurproduct maar dat is dan nà.
Prof
Wim Beuken S.J. te Leuven, Martie heeft zijn dissertatie gelezen. Deze is in
zijn denken vrijzinnig protestants. Lid van de pauselijke Bijbelcommissie. Ziet
“lagen” in profetieën.
Martie
heeft 1 jaar te Heidelberg gestudeerd. Namen die ik niet kan verifiëren zijn Von
Rath, Westermann beiden liberaal en een zekere Friesen, haar leermeester.
De
vier evangeliën zijn vóór de voorspelde ondergang geschreven maar nu zegt men
nà Jeruzalem. Alles is in latere tijd gemaakt geworden. Van de brieven zegt
men: de 1e 100 nCr altijd echt, de 2e wel echt maar
twijfel, te veel gelijkend op Paulus. Silas (diens naam hoor ik ook niet elke
dag) werkte met Petrus en Paulus als beider secretaris. Voor Martie zit hier de
clou.
De
H. Geest is hoofd van de kerk. Bij nood richten tot God. Catharina van Siena:
Tranen en bidden. Roomskatholicisme en protestantisme herkennen elkaar nu.
Maria is geschrapt (!), het Wees Gegroet is weggemoffeld, kortom de genade is
weg.
Einde
lezing.
Naar aanleiding van vragen noteer ik
enkele trefwoorden:
Hemelen
zijn Egyptisch, boven en onder, cultuurgebonden bij Mozes.
Deze
Bijbel is vrouwvriendelijk gemaakt, Brüder is in Duits broeders en zusters.
Paulus:
nà doop geen verschil meer tussen man en vrouw. Toch is geen diaken vrouw…
Canisius
is … (onduidelijk).
KBS
Frechheit, om de verdiensten.
Mijn
vraag: de nieuwe vertaling is niet in de liturgie, wel in catechisatie.
Het
mysterie is weg, geprofaniseerd (Bodar).
Vindt,
gevonden, nu zegt men ontmoeten.
In
de Oude Wereld (78 nCr) werd de Godheid nog beleden, nu weg.
Staatenvertaling,
de taal begrijpen. Martie kent Hebreeuws, (verplicht protentamen in de
theologieopleiding).
Het
Boek alleen voor aanvangers.
NBG
Groot Nieuwsbijbel, heus niet slecht. Een nieuwe editie in bewerking, vreze:
nog moderner!
Zaligsprekingen
gewijzigd in Gelukkigsprekenden.
Protestantse
Bijbels bezitten geen glossen omdat er geen officieel leergezag is. Nu heb ik
het NT van de doopsgezinde Herman Bakels (19081, 19203) vol
voetnoten maar die zijn dan ook persoonlijk. Maar de Dortsche Synode voor
belijdenis bestaat nog altijd, toch wel wat leergezag… en mooi niet beter dan
de RKK. Martie: Leergezag is nodig!
H.
Geest werkt nooit individualistisch, alleen op groepen als concilies, dus
gezamenlijkheden. Anders zou dit verdeling in de hand werken.
EO
steeds positiever t.a.v. de RKK alhoewel de naam Maria nog taboe.
Martie
kent een dominee die de rozenkrans bidt.
Dominees
die zieken zalven, Roomser kan het niet.
Martie
valt op door het woord Bijbel te prononceren als ”baibel”, ik denk niet van haar Heidelbergse roots!
Martie gaf in 1989 al een lezing getiteld:
“Het emancipatiebeleid: bevrijding of misleiding” Drs. Martie
Dieperink
(Ned. Herv. Theologe)
In 1991 New
Age en Christelijk Geloof” Drs. Martie Dieperink
(ned. herv. Theologe)
En tenslotte in 1997
“Moderne theologie in de nieuwe-Bijbelvertaling” Mevr. Martie Dieperink
(Theologe).
Hier dus een resumé.
Noten: Van voornoemde uitzendingen Deutschlandfunk
bezit ik copie)