donderdag 6 juni 2013

De Halvemaansteeg met Ron & John Döner te Amsterdam

Posted on Thursday, May 30, 2013 10:29 PM

Vanaf medio 60er reed ik na het café met de bromfiets naar de Halvemaansteeg. Ik kon daar een Hamburger eten bij Ron en John, veelal in te hete olie maar de koude mayonaise en tomatensaus temperden hem, een originele Goulashsoep bij “De Tsjech”, liefhebber van Duitse herders, een armoedig zaakje met schaarse verlichting, of een frites met croquet in de zaak met trapje t/o R&J. Ook leerde ik in de 70er de shoarma's kennen in een Jodenzaakje (de meesten waren versluierd Arabisch) maar dat was relatief duur voor een snack en het schandaal deed zich vele jaren later voor dat er gewoon gekruid varkensvlees werd gegrilld...

Op maandagavond 27 mei 2013 zie ik de steeg compleet gereïncarneerd met Dönerzaken, braaf naast elkaar, lijkend op een bazarsteeg in het Midden Oosten. De winkelruitnaam van Ron & John dat nog lange tijd is gezien geworden blijkt nu voorgoed te zijn verdwenen..

De Amstel Taveerne is mijn horecagelegenheid niet geweest. Deze homozaak was nu nagenoeg leeg.

Ik herinner mij:
  1. Plots op 19 november 1982 stapte bij Ossewâ een opvallend hoertje binnen die een Belgisch geldbiljet van 1000 Franc wilde wisselen. De eigenaar bedacht zich geen moment en gaf een Nederlands papiertje, allicht tegen een schandalige koers aan de beauty. Die was allang blij goed geld te hebben.
  2. De Tsjech Josef Toman (*1921) die mij voorkwam als een eenzame man begon in de middag al de soep te koken. Als laatste goot hij een liter melk in en roerde voortdurend. Er zat ook rijst in de soep, zij heet immers Goulash. De man was ook een vader voor een meisje dat wat moeilijkheden had, hij gaf haar lieve woorden. Na enen werd de zaak gesloten en het loket geopend, een bediende werkte. Voor de keramische kop moest je ƒ1.50 statiegeld vooraf betalen, waarna nog de prijs voor de soep. Eens..., zaten er in de kop grote stukken niet-gaar vlees met vet. Ik werd misselijk en braakte de soep de Amstel in. Ik ben er nooit meer teruggekomen.
  3. In voornoemde friteszaak, je kunt het verwachten, kwam uitgesproken ordinair publiek. Enkelen spraken over een strafproces en een stelde voor valse getuigenis af te leggen. Ik schrok mij een hoedje.
  4. In de Jodenzaak kwamen twee jongens binnen van wie een direct naar de toilet de trap opging. De eigenaar ontvlamde in toorn en schreeuwde: “Ik verdom het een WC-bedrijf te hebben“, of iets van die strekking.
  5. Die homozaak Amstel Taveerne is dus mijn smaak niet. Een ordinaire homoportier greep eens naar mijn stropdas en wurgde mij zowat. Sindsdien liep ik er met een grote boog omheen.
In 1976 kwam ik veel in De Tsjech. Hij bleef hier werken tot zijn 65e en verhuisde toen naar het Zuiden.

"De Tsjech" bevond zich #2, tussen de twee nieuwere uithangborden

4 opmerkingen:

  1. Beste heer Vosz,
    Met bewondering lees ik het korte en voor mij wat onduidelijke verhaal over Ron & John. Heb hier in mijn jonge jaren veel gewerkt omdat één van genoemde heren mijn Paps betreft. Jarenlang heb ik afgezien van mogelijke overname. Zelf ook in horeca verzeild geraakt alleen de gedachte van een Nachtzaak deed mij te lang besluiten om geen opvolger te worden. Had ik het maar gedaan..., juist toen het duo deze broodjeszaak definiteif verkocht, begin 2012 had ik de gedacht er zelf goed aan te doen het over te willen nemen...Te Laat! Denk dat nostaligische gedachte ten grondslag liggen aan het spijtgevoel het niet serieus in overweging te hebben genomen. Zat de Tsjech verigens niet meer richting Ron & John, Halve Maansteeg 19?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Ron & John was bij ons horecabezoekers een klassennaam waar je voor relatief weinig geld een heerlijke Hamburger kon krijgen; Van Dobben is weliswaar de beste broodjeszaak maar een stuk duurder dus hielden wij dit voor exclusief. Die twee werkten keihard, elke dag, zowat een gedrevenheid.
      Als je de zaak had overgenomen had je hem kunnen uitbaten met voorwaarden voor de dienstverlening en zo een zekere continuïteit kunnen waarborgen.
      Mijn sigarenman Sacksioni aan de Rijnstraat is verkocht aan Turken, ik heb gewoon niet veel zin meer om daar met de bus naar toe te gaan.
      De Tsjech, zie ik op de kadastrale tekening, moet #6 of #8 geweest zijn, dus ik denk twee panden af van dat Amstel Taveerne. De man kende mij, ik had eens een eerlijk gesprek met een studente met wat psychisch probleem en hij wist dat ik met haar gesproken had!

      Verwijderen
  2. Aanvullingen bij Tsjech, was toch Halvemaansteeg 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankuwel voor uw antwoord, al lees ik dit pas ruim 7,5 jr later. Robin Kinsbergen, inzake Broodjeszaak Ron & John, Halve Maansteeg 19, Mokum

    BeantwoordenVerwijderen