donderdag 6 juni 2013

Dansschool Liebregts in de Brakke Grond aan de Nes te Amsterdam

Posted on Tuesday, April 09, 2013 2:05 AM

Het is 1960, velen zijn gekomen om, de eerste zondagmiddag met dans te beginnen. Eerst leren hier!

Het is een duidelijk roomskatholieke dansschool, zoals gewoonlijk in de toenmalige zuilenmaatschappij. Opvallend blijkt de toestroom van kinderen uit roomskatholieke gezinnen uit de wijde omgeving, zoals Volendam. Met de bus zijn ze snel weer terug. Je zal het merken aan een ander spraakje en aan de meisjes die niet zo mondain zijn als de Amsterdamse. We zullen ook horen hoe andere dansscholen streng zijn en kadaverdiscipline geëist wordt. Of tijdens de inschrijving naar de parochie gevraagd wordt weet ik niet meer.

De ontvangst is met een toespraak waar de dansmeester de leerlingen goed opneemt. Nu of in de tweede les zal hij eisen dat de jongens in costuum komen met stropdas. Meisjes in broek zijn natuurlijk uitgesloten.

De voordanseres is jonge maar rijpere vrouw die waarschijnlijk in de buurt van de Vredeskerk gewoond zal hebben, althans ik heb daar wel eens gegroet. Ze is slank en lenig. In de loop van 12 of 24 lessen zullen wij de volgende dansen en passen leren.

Quickstep:
  1. Grondpas
  2. Locstep
  3. Rechtse draai
  4. Langzame linkse draai
  5. Vlugge linkse draai
  6. Whisque, dat is rechter voet achter na eerst halve rechtse draai
  7. Rechtse draai, dan 3x naar achteren + loc step
Engelse Wals:
  1. Grondpas
  2. Rechtse draai
  3. Linkse draai
  4. Whisque, dat is links voor, rv, la, rv, quick, quick +rechtse draai
  5. Double Whisque is om dame heendraaien
  6. Spinturn
  7. Telemark
  8. Achter Telemark en Whisque
Tango:
  1. Grondpas
  2. Linkse draai met a. Rocturn en b. Locstep naar achteren
  3. Rechtse draai met a. Promenade, b. Promenade aparte beweging van de dame, c. Rockturn en d. Dubbele draai + Rockturn wat een aparte Spaanse naam heeft
Wiener Wals

St.-Bernardwals: Links, l, l, stamp, stamp, rechts, rechts, rechts, linksachter, ra

Veleta

Rumba:
  1. Parm
  2. Draaien
  3. Heer onderdoor, dame onderdoor, h.o., achter, a., a.
  4. Wandeling
Cha Cha Cha
  1. Grondpas
  2. Promenade
  3. Draai dame, draai heer, d.w.z. samen 180° draaien
  4. Draai heer en draai dame afwisselend
Jive
  1. Grondpas
  2. Dame onderdoor
  3. Heer erlangs
  4. Samen terug
  5. Linkse draai dame, linker arm gestrekt en lopen met kleine passen
Voor de juistheid van deze techniek kan ik niet meer instaan doch geeft het een idee wat er zoal geleerd moest worden.

De locatie in de Brakke Grond is armoedig, verf is afgebladerd en stukken kalk zijn te zien. De kleuren zijn niet om blij van te worden. De parketvloer is wel mooi glad. De elektrische installatie is naar huidige normen uiterst armoedig, een pick-up met plaatjes die uiteraard vol met krassen zitten. Allicht dat Liebregts de hoge tonen dempt. De versterking is wel voluit te draaien. Alle passen worden door Liebregts met de voordanseres getoond waarna de jongeren deze moeten nadoen. Beiden letten goed op en geven ondertussen aanwijzingen. Vaak wordt bevolen van partner te wisselen. Het is eens voorgekomen dat een dommig en niet eens mooi meisje noodgedwongen bleef zitten. Liebregts stapte met streng gelaat op de dichtstbijzijnde jongen af, nam hem bij de arm en leverde het meisje haar partner. Ooit was er een aanstelster die zich met een gilletje liet vallen, de jongen nog schaam te bezorgen ook. Liebregts nam het meisje apart.

Zelf heb ik weinig flair gehad op meisjes af te stappen maar moest het toch doen. Een buiging vooraf en het verzoek om de dans met haar te mogen hebben. Wij waren echt gedwee en braaf zoals de opvoeding in die tijd dit voorschreef. Ook de voordanseres kwam op jongens af. Na 'n dans met haar maakte ze een aanmerking dat ik in haar rug geknepen heb. Nare gevolgen kreeg dit gelukkig niet.

Het bleef niet bij lessen, er waren ook feesten:

Sinterklaas waar ieder een pakje meebracht en die, wat sloom helaas, op een bepaalde plek moest neergooien. Een deugniet had de verpakking met een kleverige substantie gevuld, zij die toekeken griezelden.

Kerstbal in Krasnapolsky waar ook oudere dames present waren en vele onbekenden. Ik zag een jongeman van de dansschool als een der eersten de dansvloer opkomen, de flair zal hem geen windeieren hebben gelegd! Het orkest was misschien van de trompettist Willy Schobben.

Mijn herinnering is traumatisch, hoe vaak ik niet gedacht heb met tegenzin naar de danslessen te hebben moeten gaan en het gehele traject te moeten afleggen. Een danser ben ik nooit geworden alhoewel ik een goed gevoel voor maat en ritme heb. Op de TV heb ik in de loop der jaren concoursen aanschouwd met grote bewondering. Ik ben van mening dat de Quickstep nog altijd de mooiste dans is, het is een vliegen over de grond. In de tweede helft hebben de dames zich omgekleed in wulpse japonnetjes of nog minder, wat zeer bezienswaardig is. Maar op een dansschool is dit uitgesloten, zedig lange rokken waren normaal voor katholieke meisjes.

Dan is het dat ik op een dergelijk landelijk concours onze echte Liebregts heb zien dansen, hij zocht het mooi hogerop, en ik weet nog dat hij midden gescored heeft.

Nog een beschrijving over de Firma Liebregts in 1964 door iemand anders (tekst onderaan).

1 opmerking:

  1. Schoolgenoot Huub Mous schrijft over Dansschool James Meijer, gevestigd geweest aan de Apollolaan 109. Attractief voor leerlingen van het St.-Ignatiuscollege en Fons Vitae.

    BeantwoordenVerwijderen