zondag 29 september 2019

Slaapbarak

In de detentiebarak is de hoogste slaapplaats de beste. Zouden daar minder luizen zitten?
De bergplek (het kamp was bovenop een berg) wordt gevoeld als een hogere detentie..
J.P. Sartre, Stalag Stuttgart, november 1940.

Politique du Médecin de Machiavel (J.O. de Lamettrie)

In zijn Politique du Médecin de Machiavel (1746) schrijft J.O. de Lamettrie over grofgeldgraaiende (rose de la médecine) artsen in Frankrijk en geeft hun namen versluierd weer. Doch de echte zijn wel bekend dankzij een tijdgenoot die deze erbij geschreven heeft. De artsen hebben daarom zoveel succes omdat de patiënten er niet op letten wat hij verkoopt, hetgeen men wel placht te doen bij handelaren. De Larousse stelt dat de Lamettrie wraak wilde nemen omdat zijn schandaleuze L'Homme machine  en Traité d'Âme door alle artsen zo slecht ontvangen werd. Er zijn hele artsenfamilies met dus dezelfde namen.

De medische boeven zijn:
Bouillac
Marcot E.
Helvetius J.C.A. 2x (en een belastingdirecteur)
Falconet N.
Astruc J.
Du bois
Procope 2x
Andry
Vernage M.L.
Thuillier Ch.
Winslow J.B.
Dumolin
Boijer J.B.N.
Ferrein
Sidobre
Chirac
Sylva (?)




Het boekje bevindt zich in de UB maar zie het nu niet in de elektronische catalogus. Kan zijn dat het nog niet gedigitaliseerd is want niemand weet ervan! Ik las het in mei 1990.

Bijpassende muziek zou zijn  het orgelconcert van Poulenc.
 
Jos

Stofprater


Waar wij elkaar niet ontmoet hebben, op supermarkten en in het Exposorium als ook groeten op straat. Waar ik je heb gesproken, altijd was je even vriendelijk maar ook breedsprakig. Hierover wil ik het hebben.

Je zegt na voltooiing van het Gym een academische opleiding genoten te hebben in de kunsthistorie. Laat ik nu jaren denken dat je in het actuariaat gewerkt hebt, dan moet ik dit verkeerd verstaan hebben, je hebt immers een zachte stem en je spreekt ook nog snel, maar dan weet ik nu het goede beroep. Dan zeg je even iconografie en dat is natuurlijk een vakterm maar daarmee ben je nog geen kunsthistoricus.
Zeggen, praten en gesticulaties, je bent een levendig mens! Maar mijn kritiek is dat aan de door jouw verstrekte informatie geen kop noch staart zit en als je geapostrofeerd wordt ga je met even gemak een zijweg is om niet meer bij de vorige terug te keren.
Hier nu twijfel ik aan je integriteit want een hoger opgeleide dient zich, moet zich, ook buiten zijn beroepssfeer waardig gedragen. Kan je bewijzen een hogere opleiding gevolgd te hebben en dat je een bibliotheek bezit van 1000 boeken?

Het wordt nog fraaier. Aan de koffietafel spreek je met ‘n achtereind van een varken dat er knorrig Franse geluiden uitstoot. Ze is zo vreselijk onontwikkeld, verhult haar lelijke lichaam met dikke stof, leeft van minimum met aftrek van schulden, iets dat je met een hogere opleiding toch bij haar aanzien al kunt vaststellen, noem het intuïtief, dat ik met stomheid geslagen ben je oneindig met haar te zien praten. Eenmaal, ander- en driemaal kuierde ik met de caddie voorbij en nog was je bezig. Een andere keer ging je nog uitvoerig expliceren hoe je een exotische vrucht moet opeten, ik vroeg daarnaar en je hapte meteen. Dan kan je toch wel met een paar woorden zijn uitverteld maar nee.

Toen we beneden in het Exposorium waren kwam een heksachtige griet haar gedaasbehoefte  doen. Nu ken, wat is kennen, ik haar van de UB waar zij wel rondhing in het restaurant en naar het toilet ging, maar al vanaf de eerste seconden weet je te maken te hebben met een schizo. Haar verhalen zijn onuitputtelijk en ze fantaseert er als een idioot op los met een beroepsleven van hoog niveau. Eigenlijk zielig om haar een grote bek te geven. Maar zij hebt die griet aangehoord en geloofd ook nog waarop ik je nog een standje gaf. Ze komt ook in andere gebouwen en ik hoop haar niet tegen te komen. In het restaurant van de VU waar jij wel dineert, je moet haar gezien hebben.

En nadien boven dat je een man sprak die bekent kunstenaar te zijn. Jij werd geactiveerd en geëlektriseerd waardoor je begon met een lawine van woorden hem te overrompelen, ik zag aan zijn gelaat dat hij beduusd werd. Dan nog iets halen uit je jas, zo dringend nodig allemaal en je blijft doorgaan, met stemverheffing, ook al ging ik een eind uit de buurt. Ik zie hier werkelijk het nut niet van in, aangezien je die man in het geheel niet kent maar je je eerder opdringt om een show voor jezelf op te voeren.

Dit zijn zo drie incidenten die ik heb aanschouwd. Maar meegemaakt eind december 2012 je uitvoerige beschrijving vanuit je ouderlijke woning van de culinaire preparatie van een zwaan, stante pede in de winkel en dan nog een verhaal waar geen eind aan komt. Ik moest me noodgedwongen van je lostrekken.

Dan overweeg ik dat je weinig vrienden en kennissen hebt en je bij de eerste de beste je behoefte gaat doen met een ziekelijke conversatie, dit zeg ik zo voorzichtigerwijs daar ik je omgang met mensen in het geheel niet als zijnde normaal kan waarderen. Nee, een gezond mens gedraagt zich zo niet. Een gestudeerd mens helemaal niet. Maar ben je wel een gewone man? Heb je wel een meisje gehad? Of ben je altijd alleen geweest, wat ter zijde van de maatschappij om er dagelijks even culinair uit te springen naar de VU en de Hema om je aan iemand vast te klampen als een insect? Ik moet besluiten dat in de toekomst er niet veel aanleiding meer is je te spreken want dat zal ook wel weer eindeloos worden. Eigenlijk ben je een zielige man maar aan je beschaving ligt dit heus niet.

Amsterdam, 25-3-2014