Ook kan je je over jezelf verbazen, dat je je nog verbazen kunt!
1. INLEIDING
Zo weinig mensen op Pinxtermorgen tien uur
koersten naar de Hollandhal (RAI), zo velen zaten binnen in een
verduisterde ruimte, onder enorme schijnwerpers, om een torenhoog
verlicht crucifix heen, hetgeen omringd met bouquetten, in een grote
U-vorm als een openend handenpaar, gericht op een fel verlicht podium
voorzien van altaar, een panorama van de Sint Pieter en de befaamde hier
bekroonde beeltenis der Vrouwe aller Volkeren, temidden van golven van
bloemen. Ik was ten zeerste verbaasd en bleef enige minuten stokstijf
met ingehouden adem observeren, denkend aan die beelden op de televisie
van manifestaties als van de EO of het Leger des Heils, in eveneens
grote ruimten, maar dan wel fel verlicht en oorverdovend vervuld met
lachend zingende kelen. Hier was het ingetogen, een zacht geroezemoes en
talloos lopende mensen over paden. Een etnisch koor bestaande uit dikke
dames begon uit letterlijk volle borst een onbekend lied te
zingen met oneindige herhaling van strophen, voorzien van enige
onverwachte syncopen, hetgeen ze weliswaar voortreffelijk hadden
ingestudeerd, maar wat mijn smaak nooit kan worden, omdat de enige echte
intelligente ontwikkeling in de muziek plaats vindt en toonaangevend
blijft in het Westen, waarmee originele etnische zang altijd westers
gevormd zal moeten wil hij consumeerbaar zijn!
Dit essay gaat over:
De fantasievolle Mariaverschijningen van Ida Peerdeman in de voormalige Thomaskerk aan de Rijnstraat te Amsterdam -
4E INTERNATIONALE GEBEDSDAG VAN DE VROUWE EN MOEDER VAN ALLE VOLKEREN
OOGGETUIGEVERSLAG VAN EEN VERBAZER
AMSTERDAM, EERSTE PINXTERDAG 11 JUNI 2000
Ik was totaal niet van plan geweest om naar de RAI
af te reizen, een reistocht vanaf mijn woning in Buitenveldert van
nauwelijks tien minuten met het OV. Ik was krankzinnig vroeg ontwaakt en
mijzelf kennend, wist ik drommels goed totaal niet meer inslapen te
kunnen. Een plan om naar de steigerende & orgelloze Krijtberg of de
induttende Papegaai te gaan heb ik niet gehad. Ik wilde in alle rust
pinxterisch luxueus ontbijten en genieten van de bovenaardse klassieke
muziek, wat mijn eten soms liet vergeten. Ik verfriste mij uiterst
langzaam en liep veel en nodeloos rond. Wat was er toch met mij? Het was
zo vroeg buiten doodstil. Op andere zondagmorgens vol optimisme en
plezierige verwachting, nu nadenkend gestemd en wat zorgelijk over de
gevolgen van die paar uren nachtrust.
Opeens een denderend idee: Ik ga toch naar de
RAI! Ik wist al dat de H. Mis om 11.15 zou aanvangen en waande mij dus
vroeg genoeg, was met de korstmogelijke weg gearriveerd en wandelde naar
de ingang.
De massa was al om acht uur begonnen met een geregisseerd gevarieerd program. Ik vond een plaats ter rechterzijde, maar ergerde mij aan een tweetal zich opstellende cameralieden in de blikrichting, alsmede aan de zang als voorheen gezegd. Door de Duitstalige ceremoniemeester werd een pauze aangekondigd van 10:15 tot 10:55, waardoor ik gemakkelijk kon verzitten. Om de menigte te mijden, ik loop niet graag voor een tribune of terras langs, snelde ik mij achter de tribunes om ter linkerzijde en trof daar aan vele verlaten en niet gemarkeerde plaatsen, alwaar nieuwelingen als ik gretig gebruik van maakten. Het orkest was nu het dichtstbij en goed zicht- en hoorbaar. Na korte tijd kwam ik in gesprek met mijn buurvrouw. Zij woont in een plaats waarvan de naam mij bekend is. "Waar ligt dat ook alweer?", vroeg ik haar beleefd.
"Vlak boven Enschede", antwoordde zij, "Ik heb de rookpluim goed kunnen zien!"
(Vuurwerkramp op zaterdag 13 mei 2000.)
Toen ik vermeldde voor de eerste maal aanwezig te
zijn, keek ze mij onderzoekend aan, maar ik haastte mij te zeggen de
Latijnse hoogmis in de Krijtberg en de Papegaai te bezoeken, alsmede
ex-Ignatiaan te zijn. Van het voormalig St.-Ignatiuscollege had ze wel
gehoord en ze keek mij nu bewonderend en glimlachend aan.
"Het geloof is voor mij een grote steun. Mijn
eerste zoon heeft zichzelf een vreselijk ongeluk aangedaan, iets
gruwelijker had hij niet kunnen bedenken, kwam in een speciale kliniek
en leefde daar nog maar vijf dagen. U kunt begrijpen wat een schok dit
in de familie heeft teweeggebracht. Mijn man is overleden en ik ben nu
tien jaren alleen."
Alle woorden sprak zij uit met een ingetogen
verdriet, waarbij haar ogen in de verte keken. Af en toe blikte ze naar
mij om te zien of ik nog luisterde.
Ik merkte op heus niet zo'n beetje af te weten van
die mevrouw Ida Peerdeman en wel een oude herinnering te hebben als
voormalig bewoner van Amsterdam-Zuid hier op school gezeten te hebben,
duidelijk een waarschuwing vanuit het Bisdom Haarlem vernomen te
hebben, rondgesproken door de volwassenen, want zij was toen in het
stadsdeel al aardig bekend om haar ijlen en zachte propaganda van een
groep getrouwen. Meer heeft ze van zich laten doen horen in de loop der
jaren, echter nooit voorpaginanieuws maar wel altijd van haar presentie
blijk laten geven. Zoals toentertijd gebruikelijk tegen het
protestantisme werd geageerd, al of niet met het dreigement de school te
moeten verlaten, zo waren buitenkerkelijke activiteiten uiterst
suspect. De Thomaskerk aan de Rijnstraat, die nu dan toch echt
afgebroken gaat worden, schrijft de Buitenveldertse Courant laatster
week, was het middelpunt van haar kring, een groep die in de loop der
jaren is uitgegroeid tot een religieuze volksbeweging met als resultaat
een stampvolle zaal mensen uit geheel het Europese continent,
voornamelijk Duitsers. "De beste aanhangers zijn ook de Duitsers", verzekerde ze mij.
"Maar ik ben grammaticus en rationalist", verzuchtte ik, "Hoe is het mij überhaupt mogelijk belijder te worden van de profetieën ener volksvrouw (het verbum 'ijlen' meed ik beleefdheidshalve) als je zo kritisch bent ingesteld?"
"Mijn tweede zoon is ook rationalist heeft geen boodschap aan het geloof", antwoordde ze resoluut. "Maar
ikzelf heb een wonderbaarlijk visioen ondergaan, wat bijna niemand
gelooft maar wat voor mij evident (mijn formulering!) is. Het was in de
kapel aan de Diepenbrockstraat nr. 3 dat ik in gebed verzonken
plotseling het gordijn achter de beeltenis zag bewegen en zakken. De
ogen van de Madonna lichtten op..." Meer heb ik helaas als
luisteraar niet kunnen onthouden, want haar beschrijving duurde vrij
lang en ze sprak met ingehouden stem vele woorden en zinnen en dat al na
de geruime tijd van plezierig onderhoud vooraf. Het spijt me, maar ik
was niet in de gelegenheid normaliter notities te maken. Wel weet ik dat
zij na afloop de leiding van de kapel heeft ingelicht die de
beschrijving van haar visioen 'hoogst interessant' vond aangezien dit
type gebeurtenis zich nog niet eerder heeft voorgedaan…
"Ook mijn vriendin heeft een visioen gekregen, zij wordt door (met nadruk) niemand geloofd, doch ïk geloof haar wel", merkte ze ten slotte op.
Ik begrijp het: Dit zijn twee ingewijden!
2. DE VIERING
Als het orkest en koor lieflijke liederen ten gehore brengen, staat de zaal en masse
op en ziet de intocht der gladiatoren. Voorop vlaggendragers, niet
begeleid door marsmuziek als Neurenberg, maar door New Age-achtige
klanken, die schrijden naar het podium, alwaar hun banier twee voor twee
in ontvangst wordt genomen en in de achtergrondsmuur wordt geprikt.
Tot zo lang moet het volgend paar wachten. Dan worden zichtbaar een
50-tal jongelui in zwarte pij die zich op het podium (van ons uit
gezien) rechts staand opstelt, een groep van honderd priesters in
felrood kazuifel die links gaat zitten en ten slotte een tiental
bisschoppen en prelaten in goudbrocaat, mijter en actenmap, die
plaatsneemt op een vermiljoene zetel. De kleuren op het podium
identificeren zich zelf met 'n vlag uit schwarz, rot und gold...! Het heeft er alle schijn van te maken te hebben met een pontificale hoogmis als in Keulen
31 oktober 1997, maar schijn bedriegt; het is namelijk Dr. Joseph Punt,
Aux. te Haarlem, die de enige celebrant blijkt, daar alle geïnviteerde
prelaten netjes blijven zitten tot hun spreektijd aan de beurt komt.
De muziek begint mij te ergeren en ik gevoel
maagprikkelingen van onheimelijke weerstand. Het woekert aan tot
walging, maar leest U verder s'il vous plaît! Het heeft een EO-achtige
waas van lieflijkheid of tederheid, beter slijmerigheid wat de
eerstvolgende drie uren zo blijft. Hemeltjelief! Dan krijg ik nog de
neiging weg te lopen ook, maar beheers mij. Waren dit half centurio
togalieden nu echt niet in staat geweest Gregoriaans te zingen, de zaal
zou overdonderd zijn geworden met krachtige mannenstemmen gelijk
onvergetelijk gehoord in Keulen. Maar neen, die primaten stonden maar en
keken daar.
Punt is een mobiel figuur: rappe bewegingen en
ferme pas, een wierookvat met zulk een gezwaai dat hij nog eens met een
grote boog de zaal insuist en een eigenzinnige dictie die niet veel
afwijkt van doorrazen.
Soms lijkt ie wel een scholier.
De Duitse ceremoniemeester heeft allang
plaatsgenomen onder de rode priesters, maar duikt toch weer naar voren
voor broodnodige explicatie. Zijn stem is een waar genot voor het oor en
z'n Duitse taal subliem.
De man is het declameren zo gewend dat als hij niet gewijd zou zijn, hij beslist de cothurnus draagt.
Veler landen vlaggen, verscheidener etnische afgevaardigden, prettig, prachtig en proper om te zien, offreren in hun landstaal.
Het is de bezoeker mogelijk gemaakt een
mini-radio'tje te kopen waar op verschillende FM-frequenties 'n
simultaanvertaling wordt verschaft. Velen zitten dan ook met oordopjes.
Geschetter als vanuit verfoeilijke walkmans is hier gelukkigerwijs
voorkomen.
De preek kan ik niet volgen, aangezien ik geen
aantekeningen kan maken. Het Credo III wordt door de menigte
wonderbaarlijk goed gezongen, dankzij de traditie bij oosterburen
natuurlijk maar het amateuristische koor stokt bij een lange zin. Ik
neem het ze zeker niet kwalijk bij zo'n drie uren zangtijd! als ware het
hun passion!
Ging tot nu toe alles in het Nederlands, de Canon
III is tot mijn verrassing in het Latijn. Opeens begin ik Punt aardiger
te vinden. Hij heeft toch geen contact gehad met de Vereniging voor
Latijnse Liturgie? Maar er zijn ook meerdere acclamaties geweest in
ieders eigen (moers-)taal... Ik volg als enige in de verste verte de
text in mijn Romeins missaal tot het Pater Noster klinkt. Tot zolang
hebben velen zich moeite noch pijn getroost hun lichaam te wringen
tussen klapstoel en leuning om het gehele hooggebed knielend intensief
en met gesloten ogen te volgen. Ook hier een eerbiedige stilte, met
zovelen!
Was ik tot nu toe geweest in contramine, thans
gevoel ik 'n heerlijke warmte in mijn borst opkomen die mijn weerstand
verjaagt. De komende muziek zal ik als aangenaam ervaren; ik zie en hoor
dat zij spelen met gestudeerdheid en devotie. De Consecratie geeft een
verrassing: alle rode priesters strekken alsof het is gerepeteerd hun
armen uit naar het altaar, een zekere concelebratie op afstand. Alom op
de paden dienende meisjes met hoog gesloten blouse en wapperende
enkellange brede plooirok, die tot een der Vrouwe jonge orde van
Europese omvang schijnen te behoren. Dat zovele keurig nette
jongevrouwen zich geroepen voelen, moet van doen hebben met de
aanspreekbaarheid en acceptabiliteit van nieuwe formuleringen en
doelstellingen, ondanks 'n eeuwenlange spiritualiteit verborgen in de
schatkamers der uitstervende klassieke orden en congregaties? Ik weet er
te weinig van.
De H. Communie, uitgereikt door de nu actief
geworden honderd rode priesters, neemt veel tijd in beslag: rij voor rij
te moeten afdalen en stijgen over de smalle wankele treden, waarna maar
te zien of je plaats nog vrij is… Inderdaad krijg ik twee nieuwe
bezoeksters naast mij die zich in plaats van de gebruikelijk zedige
verwerking der teerspijze meer zorgen schijnen te maken over het
terugvinden van hun tas tien meter verderop... Maar het blijven heus wel
allen beschaafde mensen met aardige gelaten. Alle priesters worden
gesecondeerd door een blauwblousig meisje met dito vlag; een regie die
als vorige scènes goed moet zijn doorgesproken. Ergens is een priester
als enige overgebleven nog zeer lang bezig. De voortgang en afsluiting
van de H. mis wordt net zo lang onderbroken.
Na het lange Ite gaan de bisschoppen en
prelaten gezamenlijk naar de beeltenis der Vrouwe en spreken ieder hun
gebed. Al eerder hebben zij in hun eigen landstaal een text
uitgesproken, waaronder een in Syrisch en een in het door mij nog nooit
gehoord Aramees van begin der jaartelling.
Maar de aftocht is vlotter dan het begin, drie
uren zitten erop en voorgoed, want dit is de vierde en laatste
jubelgebedsdag van Europees formaat in Amsterdam. Geleidelijk stroomt de
zaal leeg en wie blijft voor de rest van de programmering is een
heilige i.s.n.
Onderweg kom ik ongevraagd maar liefst drie
bekenden uit de Krijtberg tegen, nog de naarsten ook, wat zal het daar
leeg geweest zijn, maar de klap op de vuurpijl komt bij de uitgang: de
vrouw van boven Enschede snelt naar mij toe en groet mij
allervriendelijkst. Wat een lieve schat! Even was ik verbluft en wist
niets te zeggen, zal ik haar nooit weerzien?, maar de gehele wandeling
naar station RAI moet ik glimlachend hebben doorgebracht!
3. BEKNOPTE BIOGRAFIE
Peerdeman, Isje Johanna, zich noemend Ida
(Alkmaar 13 augustus 1905 - Amsterdam 17 juni 1996, 04:15)
Uitdrukkelijk verklaart de schrijver dezes zijn persoonlijke en menselijke opvatting.
Vader zat in textiel, moeder stierf in kraambed sept. 1913 met haar zesde kind. Vóór 1916 verhuist de familie naar Amsterdam.
"Primeur verschijning" okt. 1917, toen Fatima net
ten einde liep. Ze onderwierp zich aan een wetenschappelijk onderzoek,
waarvan uitslag: goed. Werkzaam in 'n parfumeriefabriek (misschien die
aan de Ruysdaelkade?) vol etherische dampen. Aanvallen van demonen
vangen aan, met name door 'n "Dark Lady" (onze formulering!) van de in
duister verhulde Satan in vrouwengestalte die haar verlokken wil mee te
gaan naar een haar onbekend huis. Later constateren haar broers dat dit
een krot betreft. Ook Dracula kraakte en huisde graag in een onbewoond
pand. De terreur wordt zó vreselijk dat ze een exorcisme ondergaat.
Rustgevend gevolg. Een zeker visioen 1940, met WOII als inzet. De eerste
echte visionaire verschijning 25 maart 1945 als "Dag van de
Verkondiging" en presentatie van de Vrouwe.
Mentor, begeleider en/of biechtvader waren:
pater J. Frehe OP (Dominicaan) van 1917 tot 12 febr. 1967+
pater Kerssemakers SSS (Allerh. Sacr., dus Begijnhof), ook +
frater Spauen S.J. (Jezuïet) (in opleiding?)
pater Armandus Korse OFM (Franciscaan), die het Laatste Oliesel op 12 juni 1996 heeft toegediend e.a.
In de Thomaskerk (Rijnstraat, op punt van
demolitie) twee openlijke verschijningen met allicht (!) ruchtbaarheid
(ondergetekende weet daar nog van) in stadsdeel Amsterdam-Zuid.
Kerkleiding stelt zich echter gereserveerd op.
Thuis speelt ze wat viool, schildert en borduurt.
Opneming in de Militia van J.C. (°1870), club ter
verdediging van het R.K. Geloof, op 13 okt. 1968, 'n vrij officiële
plechtigheid met foto.
Importante en obligatoire opmerking: ze bleef
ondergeschikt, zeg gehoorzaam aan kerkelijke autoriteiten, hetgeen haar
geenszins belette de verschijningspraktijken te staken. De fatale fout
der maagd van Orleans met heur "imperatief inwendige stemmen" wilde en
kon ze aldus voorkomen. Maar ze had (of kreeg?) dan ook mentoren die
haar uitlatingen en handelingen nauwgezet volgden. Over misselijke (onze
mening!) "biecht-vaderlijke" beïnvloeding als bij de naïeve Faustina
Kowalska is de schrijver niets gebleken. De allereerst te publiceren
text moet ook een "Uitdrukkelijkheid" stellen, als ook citerend zekere
Decreten van paus Urbanus VIII, dat hier alleen gegeven persoonlijk en
menselijk geloof...
De 56e en laatste verschijning 31 mei 1959.
Daarna talloze mystieke ervaringen getiteld Eucharistische Belevenissen 17 juli 1958 - 31 mei 1971.
Laatste soort belevenis 1 jan. 1996, sinds nov. 1995.
Haar einde levensjaren worden pijnigend zwaar door
de satanische kwellingen: Telefoonterreur als van 'n Poltergeist; Uit
bed geflikkerd 15 dec. 1995 en 28 mei 1996 als hier Mgr. Dr. Henricus
Bomers+ van bisdom Haarlem bij haar voordeur aanbelt. Indien de goede
man niet had geïnsisteerd was hij nooit binnengekomen en zou de
geschiedenis anders verlopen zijn. Het onderhoud zal geheim zijn, wij
mogen niets vragen. Maar zoveel is zeker dat drie dagen hierna, op 31
mei 1996 een door Mgr. Bomers en Dr. Joseph Punt (Aux.) officieel
bisschoppelijk document wordt afgegeven waarin "De Kerk weliswaar geen
verantwoording wil dragen voor de zaken met (z.g.) bovennatuurlijk
karakter, maar dat de eigen keuze voorop staat en dat geen bezwaar
wordt gegeven tegen de presentatie van de betiteling "Vrouwe van alle
Volkeren".
DIT Document wordt
door de aanhangers beschouwd als een mijlpaal in haar spirituele
beweging en de datum als een toekomstig, liefst nu al, feest van het
vijfde mariale dogma!
Een tweede bisschoppelijk schrijven van 20 juni
1997 door Mgr. Bomers alleen: "Er is geen bezwaar tegen openlijke
verering onder de titel "Vrouwe van alle Volkeren".
En een derde van 4 okt. 1997 door Punt alleen, dat
"Beeltenis (als op de fameuze prent) en gebed (door Peerdeman
verzonnen) in 60 talen mag worden uitgegeven".
Dat dit een effect heeft gehad beeltenissen te zien van bidprentformaat tot 1 m2
en een, gelijk 'n grutterie, ganse rij bakjes met afbeeldingen in vele
talen, moge de lezer nu al doen duizelen van de organisatie daaraan ten
grondslag.
De Beweging der Vrouwe is een feit en onderhavige Stichting is voornemens naar de Zuidas te gaan voor oprichting van een gelijknamig internationaal bezinningscentrum o.l.v. Dominicanen op 10.000 m2 inclusief pelgrimage.
4. EIGEN MENING
Werd in onze jeugd te Amsterdam-Zuid mevr.
Peerdeman al als gestoord genoemd, het lezen ener gedetailleerde
beschrijving "dwingt tot" een voorlopige conclusie als paranoïde
schizofrenie. Toch is ze nooit opgenomen, om reden van discretie harer
uitlatingen, zeg "binnen de perken gehouden", daar zij niet als een junk
met holle ogen voorbijgangers schofferend door de stad heeft gedwaald.
De kastijdingen van de Satan zijn heus niet uniek,
vele psychische patiënten zijn hieraan onderhevig in velerlei vormen en
uitingen. Zijn de dommen betroffen, dan ben je gauw klaar met een
"veroordeling", maar bij de Groten des Geestes moet je omdat ze nog
heilig kunnen worden ook, danig oppassen!
Zo werd Johannes op Patmos tijdens het
vervaardigen van de "Apocalypse" bezocht door duivels. Mohammed zag ze
en vocht ertegen. De Italiaanse psychiater Cesare Lombroso (2e helft 19e eeuw) heeft dit zelfs als een criminalistisch geval beschouwd maar zijn theorieën gelden als verouderd.
Beroemd is Luther's gooien van 'n inktpot naar de
loerende duivel achter hem (der Klecks an der Wand). Frederik van Eeden
die zich intensief met spiritisme bezig hield ging eraan kapot.
De regisseur Martin Scorsese toont in zijn
kleurrijke film (VS 1988) uitvoerig de Satan op basis van een roman van
Nikos Kazantzakis en een script van Paul Schräder. Deze vertoning komt
op rechtgeaard gelovigen werkelijk over als een ware spotternij en
smalende godslastering. Enigen dezer trachtten IX 1988 middels een kort
geding de filmvertoning te verbieden, doch zonder succes; de voormalig
president van de Amsterdamse rechtbank, Mr. B.J. Asscher richtte op de
vordering afwijzend! Wij kunnen onze bedenking uiten tegen Joden in de
rechterlijke macht aangezien soortgenoten bij de Hoge Raad inzake
discriminatiearresten er ook bepaald een potje van gemaakt hebben! Voor
ondergetekende is de overvloed aan satanistische scènes een bewijs van
des regisseurs onbetrouwbaarheid, aangezien het evangelicum totaal niet
aan de orde kome...
Een acceptabele theorie levert ons G. Dumézil in zijn Mythe et Épopee (1968) dat de personages die optreden aspecten van één persoon
zijn. Aldus worden de betekenis van personen in het verhaal als in het
Mahabharata-epos klaar, de persoonsvarianten in Max Havelaar van
Multatull's karakter zichtbaar en de kolossale Ring van Richard Wagner
transparant!
Zeg je dat Mevr. Peerdeman gek is, dan gebeurt er niets.
Zeg je na twee jaren hetzelfde, evenmin.
Maar kan je na 25 jaren nog iets dergelijks beweren?
Wij geloven dat Mgr. Bomers+ door persoonlijk
contact zijn intellectuele reserve heeft laten varen en de sincérité
harer persoon heeft ingezien en erkend.
Maar de vrouw heeft i.t.t. vorigen géén
intellectuele capaciteiten! Hoe kan zij dan prestatie leveren? Wij
geloven dat zij wel activiteit verricht, zij het op debiel niveau, maar
geen innerlijk tegenwicht kan opbrengen, wat leidt (en lijdt!) tot
demonisme als tegenhanger van 'n wankele persoonlijkheid. Zij wil goed
doen, maar kan het niet volbrengen, wat voert tot persoonlijk conflict.
Een mogelijkheid tot persoonlijke ontplooiing heeft zij nimmer gekregen,
zij bleef als een knaagdier in haar hol en stierf daar alleen.
5. DE MARIALE DOGMA'S
- Mater Dei (Moeder Gods) uit Nicea;
- Semper virgo (Maagdelijkheid) uit 9e eeuw;
- Immaculata (Onbevlekt ontvangen, d.i. zonder erfzonde) uit 1854 o.b.v. enquête onder bisschoppen;
- Ascencio (Tenhemelopneming) uit 1950, door Paus Pius XII.
Vurig wensen de aanhangers van de Vrouwe aller Volkeren:
-
Coredemptrix (Medeverlosseres) &
Advocata (Voorspreekster) N.o.m. had "Intercestrix" ook gekund! &
Mediatrix (Middelares) ante crucem,
waarbij de eerste officiële datum van goedkeuring 31 mei (1996) de feestdag worde.
Wie aan het eind van de Pinxtermanifestatie de
oceaan van kaarslichtsjes heeft gezien, gevoeld en ervaren, en beseft
wat Maria voor de mensen betekent, wenst eigenlijk niets anders?
Amsterdam, 17 juni 2000
6. LITERATUUR
Internet:
www.laudate.org Algemeen;
www.laudate.org/1998/ida_jpeerdeman.htm Uitvoerige biografie met illustraties;
De Boodschappen van de Vrouwe van alle Volkeren (1988h), Stichting Secretariaat "VvaV";
De Katholieke Nieuwsbrief, lente '98, "Maria, onze Medeverlosseres", p 20-24;
De Devotie tot de Goddelijke
Barmhartigheid (1988), de openbaringen aan zuster Faustina; Abbaye
Saint-Joseph de Clairval Hagiografie 25 febr. 1998;
7. MARIALE DOGMA'S Toelichting
Mater Dei Moeder van God, het oudste der Mariale dogma's, stamt van het Concilie van Nicea, (325) .
Semper Virgo Maagdelijkheid, een dogma als uitvloeisel van Mater Dei, stamt uit de 9e eeuw.
Immaculata Onbevlekt ontvangen, d.w.z. "zonder erfzonde" (1854).
Dit dogma kwam tot stand n.a.v. door het Vaticaan
gehouden enquête onder alle bisschoppen van de wereldkerk. Uiteraard
waren er ook die tegen waren, als Melchior kardinaal Freiherr von
Diepenbrock te Breslau (+1853). Ik las over hem een verhaal.
Maar alle twijfel werd voorgoed weggenomen toen op
25 maart 1858 te Lourdes de Heilige maagd verscheen aan Bernadette
Soubirous en zich de Onbevlekte Ontvangenis heeft genoemd.
Ascensio Ten-hemel-opneming (1950 door paus Pius XII).
Feest sinds 7e eeuw te Rome bekend.
Het volgende is een dogma in statu nascendi:
-
Coredemptrix Medeverlosseres
-
Advocata Voorspreekster
-
Mediatrix Middelares (ante crucem)
Al bij Bernhard van Clairvaux zijn gedachten hieromtrent te vinden, in de 19e
eeuw kwamen geleerde groeperingen als pleitbezorger en in de twintigste
eeuw vurige propagandisten die de 31e mei als feestdag willen zien.
ZIE knipsel Kath. Nieuwsbrief lente 1998.
Misschien mogen wij de afkondiging van dit dogma nog meemaken.
8. (*HOOG-)FEESTEN MARIA
1 januari - Gedachtenis van de Moeder Gods
*2 februari - Lichtmis, heet nu Opdracht van de Heer in de tempel
Processie met brandende kaarsen.
*25 maart - Boodschap; menswording Christus
31 mei - ZIE boven
15 augustus - Hemelvaart; Dormitio=ontslaping, delen in de opstanding
8 september - Geboorte, valt negen maanden na Onbevlekte Ontvangenis
12 september - Naamsdag
* 8 december - Onbevlekte Ontvangenis
4e Internationale Gebedsdag van
De Vrouwe en Moeder van alle Volkeren
10-12 juni 2000
Pinksteren Amsterdam
9. CORRESPONDENTIE
Aan de Administratie van de R.K. Begraafplaats "St. Barbara"
Spaarndammerdijk 313
1014 AA Amsterdam
12 juni 2001
Mijne heren,
Mag ik inlichtingen inwinnen over het graf van
Peerdeman, Isje Johanna (Ida) °13- 8-1905 +17- 6-1996.
Aan de grafsteen te zien zijn in dit graf bijgezet:
Frehe, M.J.J.P. +1967
Kerssemakers J.P.L. +1981
Peerdeman, G.J. +1980
Groothuis-Heidkamp J.M. +1990
Peerdeman, G.E. 1994
- Door wie werd dit graf het eerst bezet?
- Wat is de juiste volgorde der bijzettingen?
- Voor welke duur zijn de grafrechten afgekocht?
Ik vraag om discretie de Stichting "Vrouwe van
alle Volkeren" niet bij mijn vragen te (laten) betrekken. Mocht ik zelf
indiscreet geweest zijn dan mijn excuus.
Voor de moeite ter beantwoording mijner vragen wil ik een kleine vergoeding overmaken.
Hoogachtend,
STICHTING BEGRAAFPLAATS "St. BARBARA"
SPAARNDAMMERDIJK 313
1014 AA AMSTERDAM
TELEFOON [020] 682 05 98
TELEFOON [020] 682 05 98
FAX [020] 681 22 16
ABN-AMRO BANK 46.63.69.026 POSTBANK 261068
BESTUURS-SECRETARIS:
C.L.W. VAN IERSEL
De Parel 48
De Parel 48
1188 HP Amstelveen
Tel: 020-645 34 84
Betreft:
Uw brief d.d
12 juni 2001
Amstelveen, Maria Hemelvaart, 15 augustus 2001.
Aan
De heer
Geachte heer,
Allereerst onze verontschuldiging voor de late
reactie op uw opgemelde brief van medio juni 2001; mijn verblijf
buitenslands is mede oorzaak van deze ongewenste vertraging in de
reactie op uw vraag.
Uw brief was gericht aan de administratie van de
begraafplaats en het behoeft mogelijk enige verklaring waarom ik als
secretaris van het bestuur op uw vraagstelling reageer. Om te beginnen
moet worden gezegd dat onze administratrice terecht uw brief in mijn
postvak heeft gedeponeerd omdat het hier gaat om principes m.b.t.
privacy-gegevens die onder de wet op de persoonsregistratie vallen. Dat
daarmee een vertraging in de beantwoording van uw brief het gevolg was
is haar naar mijn oordeel niet te verwijten, in tegendeel.
Kort en goed:
Op grond van de gegevens in uw brief en de facto
het ontbreken enige vermelding van het recht op grond waarvan u
informatie kunt inwinnen over het betreffende graf, de rechthebbende, de
rechtshandelingen terzake noodzaken mij om u mede te delen dat het
bestuur van de Stichting Begraafplaats "St. Barbara" u de gevraagde
informatie niet kan, niet wil, want niet mag verstrekken.
Mocht u evenwel over voldoende en rechtsgeldige
machtigingen beschikken om de informatie in te winnen dan vernemen we
dat graag en we zullen dan naar bevind van zaken handelen.
Indien u rechtens informatie inwint zijn de regels in het reglement ten aanzien vergoedingen naar goed gebruik van toepassing.
Met vriendelijke groet en hoogachtend,
Amsterdam, 18 december 1973
Bureau "Van de Vrouwe aller Volkeren"
Diepenbrockstraat 3
Amsterdam-1009
Mijne heren,
Naar ons gebleken is bent u wel actief.
Is een uwer vertegenwoordigers bereid aanstaand
voorjaar met een opposant uit onze beweging te debatteren over de
wonderen van Mevr. Ida Peerdeman, de Paus Clemens XV beweging, nationaal
als wel internationaal?
Toelichting.
Op 4 oktober 1856 werd de vrijdenkersbeweging "De
Dageraad" opgericht. In 1958 werd de naam veranderd in "De Vrije
Gedachte". Zij stelt zich ten doel de bevordering van de vrije gedachte
tot verdieping en verbreding van 's mensen besef op alle gebieden van
het leven. Zij plaatst zich daarbij op wetenschappelijke grondslag,
steunend op het vrije onderzoek, daarom verwerpt en bestrijdt zij ieder
dogmatisme, beseffend, dat er voor rede geen absolute waarheden stand
kunnen houden.
In afwachting op uw antwoord,
teken ik,
hoogachtend,
H. A. BROUWER
Zeist, 28 dec. '73
Laan van Vollenhove 2249
Telefoon 03404 -1 70 69
Zeer geachte heer,
Hopelijk komt ons antwoord op uw schrijven van 18
dec.1.1. niet onvriendelijk over. Ons antwoord is in elk geval
vriendelijk bedoeld, zoals wij ook uw schrijven hebben opgevat.
Het Comité "Vrouwe van alle Volkeren" te Amsterdam
acht op dit moment de tijd niet opportuun om met u in discussie te
treden over de verschijningen en boodschappen van de Vrouwe van alle
Volkeren. Waarschijnlijk zal deze gelegenheid zich voordoen medio 1975.
Met opzet hebben wij in het antwoord op uw vraag de formulering van het onderwerp gewijzigd.
Vooreerst is er in de geschiedenis van de Vrouwe van alle Volkeren
nooit sprake geweest van de 'wonderen van mej. I. Peerdeman'. Vervolgens
achten wij het volkomen onjuist aan dit onderwerp de beweging van de
zogenaamde paus Clemens XV toe te voegen. Deze pseudo-paus heeft met
deze zaak geen enkele relatie.
Met vriendelijke hoogachting,
namens het Comité
"VROUWE VAN ALLE VOLKEREN"
de voorzitter
(Augustiniani ab Assumpione = Congregatie van O.L.V. Hemelvaart)
Laan van Vollenhove 2249
Zeist
Lourdes aan de Amstel: hoe wenselijk is een bedevaartkerk
BeantwoordenVerwijderenzaterdag 15 oktober 2016, 08:32 uur
Lourdes aan de Amstel: hoe wenselijk is een bedevaartkerk
In de jaren 40 en 50 zag Ida Peerdeman uit Amsterdam 56 keer Maria aan zich verschijnen. Sinds die tijd wordt er al gesproken over de wenselijkheid van een bedevaartkerk. En dan zou Amsterdam een soort Lourdes aan de Amstel worden. Jarenlang wilde de katholieke kerkleiding er niets van weten, maar nu lijkt het erop dat daarover in ieder geval instemming is.
Over Maria-verschijningen en de mogelijke komst van een grote basiliek in Amsterdam praten we met Stijn Fens, kenner van de katholieke wereld.
Huub Mous schrijft:
BeantwoordenVerwijderenGistermiddag (23-4-2017) bij het graf van Ida Peerdeman, zieneres van de Vrouwe van alle Volkeren op Begraafplaats Sint Barbara in Amsterdam.
Lees verder.
De psychologe J.M. Perquin-Gerris was al jong ambitieus maar heeft een buitenkans gemist
BeantwoordenVerwijderenMariaverering
BeantwoordenVerwijderenBisschop Punt heeft van moederskant een sterke band met Maria meegekregen, zoals blijkt uit zijn aan een Mariagebed ontleende wapenspreuk en zijn speciale devotie voor de verschijningen van Maria in Amsterdam (de Vrouwe van alle Volkeren). Op 31 mei 2002 heeft mgr. Punt de Mariaverschijning van Amsterdam de hoogste kerkelijke erkenning gegeven (het constat de supernaturalitate "vaststelling van de bovennatuurlijkheid") waarmee bevestigd werd dat Maria daar in de jaren veertig en vijftig verscheen aan Ida Peerdeman.[3]. De door hem geïnitieerde Gebeds- en ontmoetingsdag voor de Vrouwe, 23 mei 2010, (Pinksteren), in de Beurs van Berlage te Amsterdam werd door 1300 mensen bezocht. De bijeenkomst is al enige jaren een traditie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_Punt
Anna Terruwe de psychiater van Peerdeman?
BeantwoordenVerwijderen