Jan Engelbertus van de Kamp is op 19 januari 1915 geboren te
Kampen. Vanaf 1937 is hij woonachtig gebleven te Amsterdam. Hij huwde in 1942
Cathrina Z. Valentijn, geboren te Hoogezand in 1918. Van de Kamp is werkzaam
geweest als hoofd van de reserveberekeningen bij de levensverzekeringsmaatschappij
De
Nederlanden van 1870 aan de Herengracht 124-128. Daarvan ken ik de man uit medio
60er en heb goed contact het hem gehad, zeker nadat ik gewag maakte
een zestal lezingen gevolgd te hebben door de heer onderwijzer W.C. Verdoorn (1902-1981)
over de Geschiedenis van de stad Amsterdam, begin 1965 gehouden in het Vossius.
Straks zal blijken dat ook
Van de Kamp deze geleerde goed gekend heeft en zelf
ook zeer goed op de hoogte is van Amsterdam met name over het de geschiedenis
van het Cabaret te Amsterdam.
Van de Kamp was een bescheiden en verlegen man, had een driftige
spraak en verhaalde graag over zijn liefde voor het cabaret. Ooit zei hij met emotionele
stem de originele gitaar van Jean-Louis Pisuisse te hebben mogen vasthouden.
Zijn moeder pachtte het Melkhuis in het Vondelpark, na Kampen nog wat landelijke omgeving.
In 1960 werd Van de Kamp secretaris van de Vereniging voor Heemkennis Ons Amsterdam. Hij was dus een goede kennis van de meester der heemkenners, de heer Wouter Christiaan Verdoorn (1902-1986), van beroep onderwijzer, een man met meeslepende vertelkracht. Deze zal Van de Kamp beslist wegwijs gemaakt hebben in de historische materie van de Stad. Verdoorn was voor ons beiden al een legende bij leven en het is een genot zo iemand te mogen meemaken. Maar wie zal zeggen dat de geschiedenis van Amsterdam niet allen zal enthousiasmeren? De zaal in Vossius was boordevol!
Hij schreef stukjes over grachtengevels voor het personeelsblad.
Maar een programma van Alex de Haas deed hem de oren spitsen: hij hoorde liedjes van Koos Speenhoff en Eduard Jacobs. Nu was zijn belangstelling voor de kleinkunst gewekt!
Van een kennis kreeg hij een schellak uit 1911, teksten van Dumas en zang van Eduard Jacobs.
Zijn verzamelwoede was ontstaan.
Zijn moeder pachtte het Melkhuis in het Vondelpark, na Kampen nog wat landelijke omgeving.
In 1960 werd Van de Kamp secretaris van de Vereniging voor Heemkennis Ons Amsterdam. Hij was dus een goede kennis van de meester der heemkenners, de heer Wouter Christiaan Verdoorn (1902-1986), van beroep onderwijzer, een man met meeslepende vertelkracht. Deze zal Van de Kamp beslist wegwijs gemaakt hebben in de historische materie van de Stad. Verdoorn was voor ons beiden al een legende bij leven en het is een genot zo iemand te mogen meemaken. Maar wie zal zeggen dat de geschiedenis van Amsterdam niet allen zal enthousiasmeren? De zaal in Vossius was boordevol!
Hij schreef stukjes over grachtengevels voor het personeelsblad.
Maar een programma van Alex de Haas deed hem de oren spitsen: hij hoorde liedjes van Koos Speenhoff en Eduard Jacobs. Nu was zijn belangstelling voor de kleinkunst gewekt!
Van een kennis kreeg hij een schellak uit 1911, teksten van Dumas en zang van Eduard Jacobs.
Zijn verzamelwoede was ontstaan.
Een buitenkans was aanwezig te zijn bij de lezing met
lichtbeelden over het Cabaret, gehouden op 24 maart 1965 in Het Tolhuis. Van de
Kamp heeft vaak gememoreerd mijn belangstelling erg fijn gevonden te hebben.
Tolhuis 1891 Schilderij van Nicolaas van der Waay.
Hij is zo’n 90 jaar geworden. Je kunt wel raden dat zijn
uitvaart opgesierd werd met een welbekend cabaretesk lied! Wim Ibo werd 82, Sieto
Hoving 91 en Alex de Haas 76.
Een verslag naar strict zijner woorden van deze bijzondere avond volgt
hieronder.
Cabaret is kleinkunst – in een kleinheid veel gezegd.
Rodolphe Salis (1851-1897) in Le Chat noir, een voormalig postkantoor.
Het eerste kunstzinnige cabaret in Parijs 1880.
Aristide Bruant (1851-1925) voegde zich in 1884 bij het cabaret, beroemd geworden door de ballade Le Chat noir! Herman Tholen (1897-1982) zong de Nederlandse vertaling: ”Achter de wolken schijnt toch altijd de zon.” In 1964 nog in Tingel Tangel.
In 1885 nam Bruant het Cabaret over en noemde het Le Mirliton (Het
Blaaspijpje). De beroemde affiche van Henry de Toulouse Lautrec (1864-1901)1) De eerste avond waren er slechts drie mensen.
Hij schold het publiek uit, aanvankelijk wegens gefrustreerdheid maar men vond
het interessant! Zo ook naar vorstelijke personen “Adieu Kozakken” en wel de
Russische grootvorsten, en hij kon het zich permitteren. Bruant heeft het tot
1895 volgehouden. Zijn stijl is ongezouten
cabaret.
Brouwerij De Hooiberg ter hoogte van Port van Cleef helaas nu onduidelijk, concertzaal 1863.
In 1895 was er de Wereldtentoonstelling op het Museumplein nu. Hier is
Van de Kamp niet geheel correct, de eerste
Wereldtentoonstelling te Amsterdam was in 1883. Hierna een onofficieel 2eover het hotelwezen. Vele vermakelijkheden met o.a. een reusachtige De Olifant,
oorspronkelijk (idee) uit de Moulin Rouge achterkant, waarin een Bierkneipe
gevestigd was (zie tekening).
Ook was er toneel op het terras. Koch uit de beruchte
nachtgelegenheid aan Quellijnstraat 64 was de olifant-exploiteerder. Habbele
Habo Apollo. Zijn vrouw Lena Koch zong liedjes à la Montmartre. Jacobs zong vanaf 15 augustus 1895 ook
op dit adres en zijn teksten waren schuin, een imitatie van de rauwe Bruant,
sociale bewogenheid, sterk scherp realistisch. Tot 1904, dan de openbaarheid
in.
Koos Speenhoff (1869-1945 bom Bezuidenhout) was zijn tijd vooruit.
Samen met Céserine Speenhoff. Teksten van Top Naeff (niet zo duidelijk?). De meest veelzijdige allen, veel zwier en begeleidde zichzelf met de gitaar. Doch minder poëtisch dan de latere George Brassens.
Paul Collin (1883-1968) werkte na 1920 samen met Speenhoff. Lied:
Tantes Testament, de gebakken Peren.
Jean-Louis Pisuisse, zaterdagavond 26-11-1927 vermoord. Geboren 1880 te
Vlissingen, gehuwd geweest met Fie Carelsen (1890-1975). Journalist bij AH.
Maakte rondjes door Nederland, beheerste vreemde talen. Kleine Zaal 1914. Hij
zong ook wel liedjes van Dirk Witte doch schreef er zelf 17. Sterk Franse
inslag, droeg Bretons kostuum. “Mens durf te leven!”
Yvette Gilbert (1867-1944), Fie was haar Nederlandse opvolgster.
Georgette Hagedoorn (1910-1995), “De Franse Gouvernante” Van Pisuisse.
Dirk Witte werd gekend door Pisuisse. Schreef “Mens durf te leven”.
Louis Davids (1883 Zandstraat Rotterdam - 1939). "De kleine grote man." Uit kermisfamilie.
Trad op met zuster Rika tòt ze trouwde. Dan zus Heintje, de revue en Flora
(afgebrand). Revue “Loop naar de Duivel” met het lied “Zandvoort bij de Zee”.
Davids groots succes. 1920 overgang naar de kleinkunst.
Maartje Morris (1892-1983) samenwerking.
Jac. van Tol (1897-1969) tekstschrijver, gekneed door Davids, werkte na 1945 discreterwijs door.
Abraham Tuschinski (1896-1942), 1921 theater.
Max Tak (1891-1967) als 15-jarige violist Concertgebouworkest. 1916
dirigeren zomerconcerten.
Bellevue o.l.v. Willem van Rijn. Tak is een uitgesproken kapelmeester.
Alex de Haas (1896-1973) teksten en Max Tak muziek, alleen in de
zomermaanden.
1e Kleinkunstrevue
1924. Barbarossa (?) tekst en criticus tegelijkertijd. Jef van Dijk (?) teksten.
Cor Ruisch zanger.
De schutter is 't beeld
der Nederlandse natie
maar dat 'm dat verveelt
dat merk je aan z'n facie.
Koos Speenhoff "De Schutterij"
Mens, durf te leven(!)
Cabaret 1900-1940
Maart 1962 Eerste lezing voor de Heemkenniskring Amsterdam.
24-3-1965 Het Tolhuis Amsterdam.
28-3-1966 Buurtvereniging "Overveen"
Maart 1962 Eerste lezing voor de Heemkenniskring Amsterdam.
24-3-1965 Het Tolhuis Amsterdam.
28-3-1966 Buurtvereniging "Overveen"
16-8-1966 Lezing voor Joodse Invalide met
liedjes (door zijn vrouw).
1967 Eerste druk bij A. Oosthoek
Wim Ibo’s boek uitgebreider boek ter
concurrentie.
1978 Herdruk speciaal toegespitst op Amsterdam,
bij Stadsdrukkerij.
31-3-1979 herdruk boek met voorwoord van
W. Polak, burgemeester van Amsterdam.
6-8-2020 Foto terras Tolhuis 1891
Mengelberg
geen info.
1) Die van de Chat
noir had een scholier van de eindexamenklas aan de muur geplakt. De (overigens strenge) directeur van het
St.-Ignatiuscollege pater Dr. Christiaan Jansen S.J. grapte meermaals dat je in
haar staart kon bijten maar hij liet de prent zo.
Jos Heitmann
AMSTERDAM
tel +31206443351
tel +31206443351
4-1-2020 Verdoorn gegevens toegevoegd
28-4-2020 Affiche Aristide Bruan, foto cabaret Parijs
28-4-2020 Affiche Aristide Bruan, foto cabaret Parijs
We weten nu dat Van de Kamp van het Cabaret een encyclopedische kennis bezat maar dat is zeker geen intellectuele abstractie als je kunt verwachten van een Wim Ibo en een Alex de Haas! Niettemin heeft Van de Kamp een danige prestatie verricht maar hij blijft toch amateur.
BeantwoordenVerwijderenNiet behandeld is het 'cabarets' van Frédéric Gérard in de Rue St.-Vincent naast Aristide Bruant. Het uithangbord is een konijn dat met een wijnfles uit de pan springt: Lapin Agile, van lapin à Gill, dit weer van André Gill, de kunstschilder.
BeantwoordenVerwijderenFrédé zong onder de dînerenden liedjes bij de gitaar. Aristide Bruant, zijn buurman, kwam daar ook, kocht veiligheidshalve het gehele etablissement op.
De link met ons cabaret is namelijk die met Aristide Bruant, vandaar dat Lapin Agile terzijde blijft.
Een ontmoetingsplaats voor een aantal schrijvers en artiesten die nu beroemd geworden zijn: Picasso, Utrillo, Mac Orlan, Roland Dorgelès en Francis Carso.
VerwijderenIn Belleville (18e eeuw!), Parijs XXe zaten al cabarets.
BeantwoordenVerwijderenLater, in april 1869 was dit de naam voor een verkiezingspamflet van L. Gambetta.
2342A
In Le chat noir kwamen symbolisten en fuministen, later ruzie.
BeantwoordenVerwijderen3110A
Het Tolhuis: Amsterdams horrorhotel
BeantwoordenVerwijderenNieuws Gemeente Amsterdam 4-2-2020
Subsidies aan Nederlandse auteurs door het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten.
BeantwoordenVerwijderenBijlage V van Adriaan Venema.
J.H. Speenhoff 1941 f 500,-
1942 f 500,-
1943 f 800,-
Liedje van Nederlands eerste cabaretier Eduard Jacobs (1868-1914) over Kuypers zedelijkheidswetten, opname uit 1911.
BeantwoordenVerwijderenIedereen weet dat Kuypers Antirevolutionaire Partij een half jaar eerder, in het voorjaar van 1911, een ideologische triomf heeft geboekt met de totstandkoming van de ‘Wet tot bestrijding der zedeloosheid’. Deze confessionele zedelijksheidswet betekent een overwinning voor de christelijke moraal en stelt veel meer delicten strafbaar dan voorheen. Pornografische afbeeldingen laten zien is voortaan verboden. Ook strafbaar zijn: voorbehoedsmiddelen verkopen, abortus, vrouwenhandel, balspelen op zondag, openbare dronkenschap, gokken en het illegaal uitbaten van cafeetjes. Maar hét grote pronkstuk van de zedelijksheidswet is het bordeelverbod, dat zeer uitvoerig in de wet beschreven wordt. Tot oktober 2000 zou dit bordeelverbod blijven bestaan.
Bron: Historiek 4 juni 2020.
VerwijderenAls het aan de Franse architect Charles Ribart had gelegen, stond aan het eind van de Champs-Élysées nu echter een heel ander bouwwerk dan de Arc de Triomphe. Een monument in de vorm van een olifant!
BeantwoordenVerwijderenHistoriek 19-10-2019
De Cursus Amsterdam met de heer Meijer van de Schoonheidscommissie.
BeantwoordenVerwijderenDe heer Verdoorn.
Amsterdam, Aswoensdag,3 maart 1965
Le Boeuf sur le Toit (cabaret-bar).
BeantwoordenVerwijderenWat je niet zo vlug en zeker niet hardop zegt: de man kon wel eens driftig worden in zijn werk en vloeken. Allen zwegen derhalve.
BeantwoordenVerwijderenÇanci Geraedts is een dochter van Piet Rienks en Ceesje Speenhoff, een dochter van de bekende volkszanger Koos Speenhoff. Çanci Geraedts Wiki
BeantwoordenVerwijderenDe Wereldtentoonstelling 1895 met de namaak Olifant in de tuin van Moulin Rouge vermeld in "Amsterdam-zuid: wijk YY waar alles gebeurde wat verboden was" <De Echo 18-3-1992
BeantwoordenVerwijderenFoto's Willibrordus-kerk buten de Veste, Concertgebouw, Van Baerlestraat, F. Bolstraat en 2e Jan Steenstraat. Apart Ceintuurbaan met paardentram nog te wandelen.
Vergeten megabbers
BeantwoordenVerwijderenKleine juweeljes der schrijfkunst onder vooroorlogse Joodse schrijvers
Henry Hartog, Maurits Dumas pseu van Bonavang foto 1878-1937, Jacques Rensburg, Jacob Hiegentlic, foto, en eerder Arnold Aletrino 19e, Heiermans, Van Bruggen, Salomon Bonn, Abr. van Collem, Henri Polak, Israël Querido, Henri Hartog, Eduard Jacobs 1868-1910, Louis Contran 1875-1940 pseu van Vleeschdrager, Maupie Staal, Henri Hertog foto, Peter Altenberg, J Rensburg 1870-1943 foto en nog meer, B Canter 1870-1956. Veel te uitweidend.
Bron: NIW 10-4-1992 (7 niesan 5752)
De man met twee gezichten Jacques (Jacobus Franciscus) van Tol, foto arrestatie, *22-11-1897 +24-7-1969 Start Aalsmeerder C. 18-6-1929. Dan Louis Davids en Heintje. 1939 NSB. Cabaret Paulus de Ruiter 19-10-1941 – 9-1-1944
BeantwoordenVerwijderen1e huw Jet Tas 1931-1936
2e huw Jeanne Koopman 1936 3k o.a. Hans zanger
Geschreven voor:
Willy Walden, Piet Muyselaar 35 jaar teksten! Wim Sonneveld, Avro De Bonte Dinsdagavondtrein, Cees de Lange, Corry Brokken. Door D. Piet <Asd Stb 23-11-2005
Le chat Noir Montmartre Procope(m) Lapin Agile.
BeantwoordenVerwijderenIn: La dernière Bohème van Lucien Aressy 1923
Zij heette eigenlijk Koloniaalwarententoonstelling op het Museumplein (1895).
BeantwoordenVerwijderenKwam ter sprake opening Rijksmuseum 8-7-2000.
Museumplein 13 april 1895 IJsclubterrein (na 1951 Museumplein). Opbouw Wereldtentoonstelling voor het Hotel- en Reiswezen. Bezit een foto.
BeantwoordenVerwijderenTwee eclatante wereldtentoonstellingen, de eerste in 1855, de tweede in 1867, moeten de vruchten van het keizerlijk beleid illustreren.
BeantwoordenVerwijderenEiffel
Haussmann
https://historiek.net/parijs-dat-de-lichtstad-werd-door-napoleon-iii-en-haussmann/147227/