dinsdag 21 maart 2017

"Laaggeletterd jong geleerd."

Laaggeletterd jong geleerd, als je strips in groten hoeveelheden leest, dagelijks uren slaafs televisie kijkt en m.b.v. de elektronica spelletjes doet. Alles beeldmateriaal. Op school raakt de leerling achter en haakt af om dan levenslang als dommerik door te gaan. Ook hun kinderen hebben vervolgens weinig te verwachten zodat de taalachterstand een genetische eigenschap wordt.

Ikzelf als kind las Donald Duck, korte zinnetjes, Sjors en Sjimmie, hetgeen mijn moeder al verbood vanwege het slappe taalgebruik! Mijnheer Prikkebeen (1858) had ik ook nog, kon nog vanwege de dichterlijke onderteksten maar dan houdt het toch echt op. Stripliefhebber ben ik (gelukkig) nooit geweest.


Reizen en avonturen van mijnheer Prikkebeen(1858) J.J.A. Goeverneur

Eene wonderbaarlijke en kluchtige historie


Op school krijg je de 19e eeuwse schrijvers met volzinnig taalgebruik zodat je voorgoed beseft wat schrijven en taal zijn! De cabaretier Freek de Jonge zei eens dat geen huidige scholier nog weet heeft van Lijmen/Het Been (van Willem Elsschot). Nu is deze schitterende litteraire eeuw eutgesturrefe.


Ruim één op de zes pubers kan slecht lezen 
NOS15-3-2017

4 opmerkingen:

  1. Ik als intelligentia, zoals jij dat zegt, heb ook DonaldDuck gelezen, en ik lees het nog volgaarne. Daarnaast schreef ik als tiener al gedichten, vooral trieste, Maar we verslonden ook boeken. Daarnaast kregen we ook veel verschillende muziek voorgeschoteld. Hield mijn moeder van Sentimentele liedjes a. la Corrie Brokken, mijn vader Had Mozart en mannenkoren en ook goede Jazz op het Menu. Wij kenden allen " eine kleine Nachtmusik uit het hoofd, en als dat gedrid erd, stond mijn oudste broer op een stoel te dirigeren met een brienaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. D'oude goede familiaire sfeer, waarin de kids ieder een rol vervullen tot een harmonisch etherlichaam.

      Verwijderen
  2. Verder wil ik nog even aangeven: Ik lees nog altijd graag strips. Zoals Kuifje boeken, Suske en Wiske, en de Asterix series.
    En ik heb daar niets mee geleden, bovendien moet ik je wat uit de droom helpen, constaterend dat veel kinderen, ook hier uit de buurt, nog altijd graag buiten spelen, naast hun PC spelletjes ook nog graag een boekje lezen, en als er op het bankje hier op het speelveldje wordt voorgelezen aan de kleintjes (nou ja) dan komen die grote voetbaljongens ook nog altijd luisteren.
    Je kunt ze niet allemaal over een kam scheren tenslotte.
    Het is wel erg dat sommige buitenlandse de waarde van een goed kinderenboek niet inzien. Laatst vond op zaterdagochtend bij het oud papier een Nederlands Voorleesboek voor kinderen, het had de prijs van 2015 gehaald. Zomaar bij het oud papier. in een tas met allemaal Arabische lettertekens. Ik heb het mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo heb ik in de nacht na de Koningsdag een kinderbijbel gevonden met fraaie illustraties, die nam ik zonder kosten mee naar huis.

      Verwijderen