vrijdag 14 oktober 2016

Anita C. de Jong is 65

Anita, alias Esprita, is vandaag 65 geworden.
Gefeliciteerd!

Geboren te Baarn kwam ze al jong naar Amsterdam.
Zij is tien jaar Olympisch georiënteerd geweest, met achtergrond de School voor Filosofie. Ook is zij aanhanger van de filosofie (beter levenswijsheid) van de  Libanees-Amerikaanse schrijver Kahlil Gibran.

Karaktervolle kop.

Kahlil Gibran (1883-1931)
Zij heeft voorliefde voor juwelen. Ze is Sanskriet machtig. Wellicht heeft zij gelezen in het werk van Plato dat door amateurs van voornoemde school werd vertaald.
Ze heeft goede vrienden gehad maar zonder toekomst. Ik dacht dat ze te vrijgeestig is en daar houd ik van.
Soms is ze van de zotte geweest want daar ken ik haar van.
Ze kon goed met katers opschieten.
Ze hield van mij totdat ik blijk gaf geen ambitie te hebben om de Nobelprijs te halen.
Zelf studeerde zij ijverig in de Portugese taal.
Toen trouwde zij ver in haar 40e:

Mevrouw Anita (1994)

en verdween uit het zicht.
Ik heb altijd gedacht dat ze geëmigreerd is, Portugal wellicht.
Maar ik ben haar nooit vergeten.


Herinnering is een vorm van ontmoeting.
Kahlil Gribran 

14-10-2016 



2 opmerkingen:

  1. Herinnering is vorm van ontmoeting, mooi gezegd. Helaas is verdwijning een vorm afscheid.
    Bijna onverdraaglijk als iemand zo spoorloos in het niets opgaat. Zo gaat dat nu eenmaal en
    helaas naarmate de jaren vorderen maak je weinig nieuwe vrienden en de oude verlaten je
    in grote getale. Als ze zich weer aanmeldt komt dat dan overeen met het beeld dat je vroeger
    van haar had? Ik heb het ook hoor, idealiseren van het verleden is soms erg prettig en geeft
    je houvast in deze gure tijden. Toch prettig dat je een relatie gehad hebt met een levenig
    spontaan mens, die je kennelijk veel heeft gegeven, ze heeft een positieve indruk bij je achtergelaten.

    Ja, dat voel je goed aan.
    Ik heb in de jaren meermaals gezocht. In een van de laatste bezigheden ontdekte ik de verkoop van de villa harer ouders, met een dakkapel (strontlelijk). Als het klopt heeft ze dus een fors sommetje voor de oude dag, we zitten in Baarn… Vader had een vrij beroep.

    Ze kan mede gelet op vermogen pa, zich wel een exotische uithoek van de wereld veroorloven.
    Vind zo iemand maar eens.

    Ik ben vergeten of ze een broer of zus heeft.
    Zo niet dan heeft ze een waar sommetje om een riant leventje te leiden, zeker in het relatief goedkope Portugal. Ze studeerde niet voor niets Portugees, privé lerares!, om ooit daarheen af te reizen. Wellicht de reden dat ze niet op te sporen is.
    Als ik haar zie word ik meteen verliefd.

    Ergens zijn heus wel mensen die eens gaan googelen naar St.-Ignatiuscollege en dan mijn weblog winden. Zo zal ook ooit met die vrouw zijn en ik haar weerzien.
    Eigenlijk was ze depressief te beseffen geen normale vaste relatie te vinden. Gewoon een te sterk meiske voor een man. De aankoop bij de ooievaar had ze al opgegeven, bekende ze mij.





    BeantwoordenVerwijderen