Voor de deur van het huis aan de Prinsengracht 263-267 was op 25 juni om 12u een geheimzinnige ontmoeting tussen Cecilia O'Leary en Guno Jones. Die beiden hebben elkaar niet eerder gezien. Cecilia heeft aldaar eigenlijk een afspraak met twee universitaire medewerkers waarop Guno Jones inspringt haar ook te mogen ontmoeten. Cecilia is enthousiast en zegt voor herkenning halflang haar te hebben als ook een zwart lederen jas te dragen. Guno doet het voorstel in een nabijgelegen restaurant te gaan lunchen. Is haar eerste afspraak een academisch formaliteit, de tweede eerder collegiaal want ze hebben in discipline wat gemeen.
Dr. Cecilia O'Leary is hoogleraar geschiedenis aan de Californische Staatsuniversiteit complex Monterey Bay, gelijk de andere 24 'n autonoom instituut. Zij heeft een studie gemaakt van de paradox van het patriottisme, hoe zoveel met name ethnische verschillen ooit een democratie kunnen vormen. Toch denk ik dat blanke mens altijd norm blijft ook al staat dit niet zo in de wet want de Amerikaanse maatschappij is eerder een conglomeratie van fictieve eilanden. Dat de vlag van de voormalige Confederatie nu uit de handel is wil nog niet zeggen dat iedere groepering de macht kan grijpen.
To dye for (2000)
PUP (2000)
Dr. Guno Jones zit in analoog vaarwater met studies over de bevolking in Suriname en de Nederlandse Antillen met name de slavernij en dan nog beseffend te mogen bezitten een postkoloniale (Nederlandse) identiteit. Aldaar zijn uitsluitend donkeren in bestuursfuncties maar niet zonder pecuniaire steun uit Nederland, zelf hulp bij opsporingsonderzoek. Jones gelooft dat in Europa landsgrenzen en bevolkingssamenstelling verzinsels zijn maar dat geldt dan zeker niet voor de West.
Gebladerte Archief 2-6-2009
Linkedin
Achteraf vraag ik me nu toch echt af waarom een allochtone wetenschapper niet eerder wis- en natuurkunde gaat studeren dan wel zoiets als de geschiedenis van slavernijverleden. Had hij echt niets beters kunnen bedenken?
BeantwoordenVerwijderen