donderdag 1 augustus 2013

Anna-Rosa Minis begeert koffie maar negeert kunst

Ze is opvallend bijdehand, heeft een schelle, wat zurige stem uit een kleine mond en draagt een bril. Een kleine vrouw maar, zo 1.55-1.60. De familienaam Minis is al eeuwen in Holland. Als versiering heeft ze een Steiff-beertje van zo'n 6 cm. Die moet haar behoeden voor boze mannen. Aangezien wij na een bijeenkomst dezelfde richting opgingen hebben wij een klein half uurtje naast elkaar gebabbeld.
Cultureel is zij beslist, niet veel over literatuurkennis gehoord, dat kan ook niet in zo een beperkte tijd, ze leest wel in de correspondentie van Verdi. Wagner zal zij wel degelijk kennen! Ze moet gehuwd geweest zijn maar ze lijkt me geen makkelijke partner. Ik zie haar niet aan voor een normale verhouding met een man want ze maakt een aseksuele indruk.

Werkzaam was ze niet, waarschijnlijk leefde ze van een minimum-uitkering. Dat zij in de Nicolaas Maesstraat alwaar zij al dertig jaar woont dan nog een onderhuurster heeft lijkt me wat wederrechtelijk. Maar we zijn dan ook in januari 1994 toen de controle nog niet zo elektronisch was als nu.

Als ik haar de eerstvolgende zondag bel om mee te gaan naar mijn geliefde SM weigert ze resoluut. Zij acht zichzelf maar een Einzelgänger en die is nog egoïstisch ook! Lachen kan ze niet. Ik ook niet als ze toch besloten zal hebben na aankomst bij het SM subiet door te lopen naar het restaurant. Ik zou denken die koffie drink je eerst thuis en na een uurtje kunstkuieren eindelijk een zitje, eventueel in de toenmalige tuin. Op deze manier werd de deur ondiplomatiek dicht gesmeten.

Aha, nu begrijp ik het, ze heeft mij uitgehoord! Dan is er alle kans dat ze mij heeft opgewacht na de bijeenkomst. Wat zijn ze toch slim!

De familienaam Minis is dus Hollands. Haar vader, prof Dr. Cola Minis woonde op hetzelfde adres en had Oud-Germanistiek en Letterkunde tot leeropdracht aan het Duits Seminarium van de UvA. Nu is het eerst in februari 1996 dat ik de koppeling tot stand kan brengen met die man van wie ik in december 1982 een boek heb bestudeerd over Die Sprichwörtersammlung Sebastian Francks von 1541 (Rodopi 1974). Minis was de Herausgeber (noem dit moderator) en  Ulrich Meisser de schrijver. Sebastian Franck is dezelfde als van het beroemdere Narrenschiff dat naast de Duitse bijbel van Luther het meest gelezen Duitstalige boek is geweest! Hier staat op p72 dat armoed goed is voor de zotheid. Dag Anna!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten