maandag 25 april 2016

Van Tsjernobyl hoorde ik als eerste in Nederland

Het was in de nacht van 25 op 26 april 1986 dat ik laat wakker zijnd op de WDR radio om 03 uur 's nachts een nieuwsbericht hoorde over 'n kernramp te Tsjernobyl/Oekraine. Die plaats kende ik niet maar ik zocht de plaats op in de Duitse Woltersatlas met originele naamgevingen.
In het Duits is men gewend te schrijven over Tschernobyl, oorspronkelijk is de naam Černobyl. de andere Russische namen sla ik over.

Tsjernobyl

Ik kan dus stellen als eerste in Nederland over de ramp vernomen te hebben!

De dagen hierna was op de Duitse tv een kolossale onophoudelijke show begonnen met sprekers uit het hele land. Ik leerde van millirem, later jaren millisievert. De informatie over radioactiviteit werd uit de kast gehaald die daar altijd angstvallig in opgesloten is geweest. Er werd gesproken over een giftige wolk die is nedergedaald op de voormalige Oostbloklanden. Zaak is daar vandaan geen paddenstoelen te eten alsmede zo ik later begreep liever ook geen jam die zo goedkoop op de schappen stond.

Ook leerden wij over de natuurlijke radioactiviteit in de rotsen van de Ardenne. En van de verhoging als gevolg van de Amerikaanse atoomtesten na 1945. Maar die straling kan een menselijk lichaam verdragen.

Ik was gekluisterd aan de Duitse tv.

Op 3 mei 1986 was ik (met mijn zwager) in Düsseldorf en Ratingen bij Keulen. In de eerste stad begon het 's middags even te regenen, radioactief dacht ik angstig en ik vluchtte een café in. Ik vroeg aan mijn buurman wat hij van die televisie-informatie dacht? Hij antwoordde laconiek: "Die machen doch ein Theater!"











Geen opmerkingen:

Een reactie posten