zaterdag 12 september 2015

Repro House echt kassiewijle

In deze goed bezochte zaak te Amsterdam-Buitenveldert kwam ik al sedert de 70er jaren, veelvuldig in 1998-2002. De chef was een zakelijke en krachtige man die ooit aan kanker zou overlijden. Er stonden wel 12 fotokopieapparaten voor klein en veel werk. Juist veel copieren (denk aan buurtberichten) was een bron zo succesvol van inkomsten aangezien de apparaten in de UB ook veel bezocht waren maar je niet te lang kon blijven werken. Wat een geluiden, wat een staande mensen. Als je wilt betalen moet je altijd vragen en dan komt er wel een mannetje aansjokken.
Ook verricht de kelderzaal bedrijfsdrukwerk op nog grotere machines, kortom emplooi genoeg!

Er werd in de nacht van 10 op 11 maart 2004 ingebroken via de achterdeur, enige computers gestolen en nadien hing er een briefje wie iets gezien heeft. Dat was dus ook gecopieerd.

Toen de eigenaar na 2008 overleden was, erg vervelend met eerst prostaatkanker, dan buikontsteking en ten slotte longembolie, dacht zelfs nog aan genezing, werd de zaak voortgezet door een joodse jongen die ik vroeger niet gezien heb. Er was geen personeel meer. Het aantal apparaten is gereduceerd geworden tot twee. Geen wonder, de computers met printer in menig huis konden net zo goed brieven maken en zelfs meerdere afdrukken maken. Alleen voor visitekaartjes is extern toevlucht te zoeken.

Op 5 juni 2008 kocht ik 250 vel off-white printpapier, een schitterende kwaliteit voor correspondentie met een zakelijk karakter. De jodenman rekende een fors bedrag, ik was verbaasd maar betaalde toch. Echter was de prijs aanzienlijk lager op 6 februari 2013 maar dan had ik het er ook over gehad eerder een pakketje aangeschaft te hebben. Zo wordt met de prijs gesjoemeld: voor de onwetende eerste klant altijd meer vragen dan normaal.

Maar medio 2015 ontdek ik dat de kelder gesloten is, misschien al veel eerder.

Twee recensies

Ik vraag me af of al die stuivende koolstof geen kwaad kan doen. Niet alle machines hadden een afzuigkap, die paar in de UB na vele jaren wel, zeker een arbo-richtlijn.

Misschien is de kelder nu geschikt voor een SM-sexclub.

1 opmerking:

  1. Er zijn geen gegevens over een mogelijk faillissement, dus gewoon de zaak opgeheven. Daarvan zijn ook geen gegevens.

    BeantwoordenVerwijderen