dinsdag 23 juli 2013

Leerdicht: JOSÉ, ach ja, dat knappe Wyf die komt de ware Liefde toe! 31 december 1974





JOSÉ, ach ja, dat knappe wyf
uit d’voorstad Amsterdam,
met woning, kind en buiten kyf
lief met menig man
bedrijft om dàt te krijgen
wat ze in haar dromen wenst;
of is ’t niet waar, dat ‘t hijgen
van D’een naar D’ander grenst
aan een vorm van zelfbedrog?
Ik bedoel, je buik wordt wel
geroerd (en goed!), maar toch
komt je hart niet in de knel
als je zo een struis, je Bol
verliest door niet te kijken
voor je uit; een liefdevol
devies "Trou moet blijken"
van Haarlems Rederijkerskamer
in d’achttiende eeuw
zou jou een les van duurzamer
strekking zijn dan die ene geeuw
na een liefde van één nacht.
Bedenk dat die heren neuken
wel met volle penispracht,
doch dat die standaard-spreuken
in ’t rollenspel om het bed
NOOIT wez’nlijk bij gaan dragen
tot verheffing van je geest, het
bouwen aan jezelf, je "god"
van mens- en vrouwzijn voor
het sterken van je wil
in deze groep van wezens
door naïveteit zo vrees’lijk kil.
Na 'n vlucht van zeven jaren
van d’raf en weer d’rop
zou je krachten kunnen sparen
voor net zoveel getob,
gedenk en overwegen,
nou ja, begrijp me goed:
het serieuze streven
in 't hart van je gemoed
naar waarheid zonder schijn;
en de vriend die dàt bijou
waardeert in JOSÉ'r poppedein
DIE KOMT DE WARE LIEFDE TOE!

Josz-Vosz
Amsterdam, 31 december 1974


José (zij schreef zelve met één e) wist van mijn bedenken mannen uit de VoomVoom te halen en er een nacht of meerdere dagen bij haar thuis mee door te brengen. Als, hetgeen meer geschied dan ik weet, zij later van de minnaar een ticket uit het buitenland krijgt opgestuurd bedacht zij zich geen moment na haar zoontje bij de oma te hebben gedumpt en reisde af.  Als je nu zulke vrouwen hebt kan je geen zinnig woord meer uitbrengen doch is dit zeer zeker niet gepast als ook ik van haar liefde heb genoten. Ik kan dus niet de preek afsteken en zelf zondig te zijn!

Woensdag 25 december om 10 uur 's avonds belt zij mij met de mededeling dit jaar (1974) wel even veel mannen (inclusief mij dus) te hebben gehad dan in alle zeven jaar ervoor!'' Daarom schreef ik dit leerdicht doch zal niet verwacht hebben op nieuwjaarsnacht in druk gezelschap te haren huize dit ter sprake te brengen!

Het wordt nog mooier: op 18 januari,  haar 31e verjaardag, feliciteer ik haar waarop zij mij vraagt een schijnhuwelijk aan te willen gaan met een Roemeense die een vriendinnetje is van een vertegenwoordiger in haar bedrijf. Welnu, dat zinde mij in het geheel niet. Ze vervolgt: "Die vrouw kan geen kant op"! Alleen heb ik aan zo een kant niets, dus ik weiger.

Op 11 januari reeds heb ik dit leerdicht al gestuurd naar de redactie van het blad INFO van de NVSH, afdeling Amsterdam, aan de Blauwburgwal. Deze jongens namen genoegen met een gebundelde stencil terwijl Sextant van de NVSH te Den Haag gezet was. Enige tijd gaat voorbij waar ik in de nieuwste aflevering van INFO mijn leerdicht geplaatst zie voorzien van een tekening ener rondborstige wulpse meid. Ja, als het zo wil opvatten dan doe je dit maar, ik weet dat erotiek verder en hoger gaat dan twee tieten alleen!

Ik bezit geen copie meer maar ik zie de tekening nog voor ogen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten